درخواست شیرین عبادی برای آزادی موسوی و کروبی

به دنبال بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی و درخواست آنها برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، شیرین عبادی ضمن حمایت از این درخواست، خواستار تحریم انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی در ایران شد.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، شیرین عبادی ششم بهمن‌ماه اظهار کرد: «با اعلام حمایت از فراخوان زندانیان سیاسی، از تمام آزادی‌خواهان سراسر دنیا دعوت می‌کنم که از هیچ کوششی برای پیگیری و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران، به ویژه خانم رهنورد و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دریغ نورزند.»

برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ در ادامه از ایرانیان خواست تا با تحریم، به گفته وی، «انتخابات نمایشی مجلس شورای اسلامی» که ۱۲ اسفندماه برگزار می‌شود، «یک بار دیگر عدم مشروعیت رژیم جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان دهند».

اظهارات خانم عبادی پس از آن مطرح شد که پنجم بهمن‌ماه ۳۹ زندانی سیاسی در بیانیه‌ای از مردم خواستند تا ضمن اطلاع‌رسانی در مورد آن‌چه آنها «انتخابات دروغین و مهندسی‌شده و فرمایشی» مجلس خواندند، از هیچ‌ کوششی برای پیگیری آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی دریغ نکنند.

در این بیانیه که به امضای افرادی نظیر بهمن احمدی‌امویی، حسن زید‌آبادی، مسعود باستانی، مصطفی تاجزاده، علیرضا رجایی، کیوان صمیمی، عیسی سحرخیز، عبدالله مومنی، محسن میردامادی، بهزاد نبوی، فیض‌الله عرب‌سرخی و قاسم شعله سعدی رسیده، تأکید شده است که دستیابی به «آرمان‌های انقلاب مردمی ۱۳۵۷ و تحقق آزادی و جمهوریت و استقلال و رفاه و پیشرفت» نیازمند کوشش مداوم است.

امضاکنندگان این بیانیه از «تمامی آزادی‌خواهان جهان و نهاد‌های مستقل مدافع حقوق بشر» درخواست کرده‌اند که برای آزادی آقایان موسوی و کروبی دست از تلاش برندارند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته و پس از آن‌که خواستار برگزاری یک راهپیمایی برای اعلام همبستگی با قیام‌های مردمی در تونس و مصر شدند، به همراه همسران‌شان تحت حصر خانگی قرار گرفتند.

در حال حاضر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد همچنان در حصر خانگی هستند.

تاکنون فعالان حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت جسمانی این افراد ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.