«تماس‌های اسرائیل و عربستان» برای برقراری مناسبات اقتصادی

یک روزنامه بریتانیایی از تماس‌های اسرائیل و عربستان برای برقراری مناسبات اقتصادی، به عنوان گام نخست همکاری بین کشور «خادم حرمین شریفین» با دولت یهود، خبر داده است.

روزنامه تایمز شنبه بیست و هفتم خرداد به نقل از «منابع آمریکایی و عربی»، بدون ذکر نام آنها، تماس‌های جاری میان اسرائیل و عربستان را در راستای عادی‌سازی روابط و یک گام تاریخی نامیده است.

از آغاز تشکیل کشور اسرائیل در ۶۹ سال پیش، عربستان دولت یهود را به رسمیت نشناخته و حکومت سعودی، در جنگ‌های دهه‌های گذشته میان اسرائیل و کشورهای عربی، علیه اسرائیل موضع می‌گرفت.

اما بر اساس گزارش تایمز، در مذاکرات جاری میان نمایندگان اسرائیلی و سعودی، برداشتن گام‌های کوچک، به عنوان مقدمه همکاری‌های بعدی اقتصادی و تجاری، بررسی می‌شود.

به نوشته تایمز، از جمله این امکان در دست بررسی است که در گام نخست، بازرگانان و شرکت‌های اسرائیلی برای فعالیت در خلیج فارس، و شرکت هواپیمایی اسرائیلی «اِل‌عال» برای پرواز در حریم هوایی سعودی، مجوز بگیرند.

به نوشته روزنامه تایمز، جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا و داماد دونالد ترامپ به تازگی تماس‌های زیادی با امیر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان داشته است.

بر اساس این گزارش، آقای کوشنر و امیر محمد بن سلمان این راهبرد را بررسی می‌کنند که کشورهای خلیج فارس همگام با سعودی مناسبات با اسرائیل را بهبود ببخشند.

آقای کوشنر و همسرش ایوانکا ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در سفر ماه گذشته به عربستان سعودی و ملاقات‌ها با ملک سلمان پادشاه سعودی همراهی می‌کردند.

دونالد ترامپ در سفر ماه گذشته به منطقه، پس از عربستان، با رفتن به اسرائیل بر هم‌پیمانی مستحکم با این کشور تأکید کرد.

یک مقام سعودی در گفت‌وگو با تایمز گفته است که کاخ سفید آرزوهای خود را مطرح می‌کند و تلاش دارد تا نتایجی ملموس و فوری از سفر ماه گذشته دونالد ترامپ به منطقه ارائه کند.

هر چند دولت اسرائیل به گزارش تایمز واکنش نشان نداده ولی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور هفته گذشته در سفر به یونان گفته بود که به‌زودی «تحولات مهم و معنی‌داری در مناسبات با برخی کشورها» رخ می‌دهد - اما از دادن توضیح بیشتر خودداری کرده بود.

آقای نتانیاهو در دوره اخیر بارها گفته است که منافع اسرائیل با برخی از کشورهای منطقه، در برابر تروریسم و ایران، همخوانی دارد و زمان آن است که این کشورها نیز آشکارا از این اشتراک منافع سخن بگویند.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل همچنین به تازگی گفته‌اند که بهبود مناسبات «کشورهای میانه‌رو» عرب با اسرائیل، به پیشبرد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان نیز کمک خواهد کرد.

اما به نوشته تایمز، فلسطینیان با ناخشنودی از گزارش تماس‌های مذاکرات عربستان و اسرائیل، نگران هستند که عادی‌سازی مناسبات سعودی-اسرائیلی، فلسطینی‌ها را به حال خود رها کند و قول استقلال کشور فلسطین در ابهام بماند.

اسرائیل و عربستان در دوره اخیر در یک اردو در برابر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند. مناسبات عربستان و ایران در دو سال اخیر قطع بوده و با تکان‌های سیاسی شدید همراه بوده است.

برقراری همکاری‌های سعودی و اسرائیل می‌تواند به منزله ایجاد تغییر در نوع عملکرد کشورهای سنی و میانه‌رو در برابر ایران نیز باشد.

گزارش تایمز در مورد تماس‌های اسرائیل و سعودی در حالی منتشر شده که عربستان و به پیروی از آن، شماری از کشورهای عربی و اسلامی، در دو هفته اخیر با قطر، از جمله به اتهام «حمایت از تروریسم» و نزدیکی با ایران، قطع رابطه کرده‌اند.

به نوشته تایمز، یکی از درخواست‌های سعودی از قطر، در زمینه قطع حمایت از حماس، که خواسته اسرائیل نیز هست، توجیه‌کننده مذاکرات جاری میان اسرائیل و سعودی نیز می‌تواند باشد.