روحانی: مذاکرات هسته‌ای ان‌شاءالله در نهایت به توافق خواهد رسید

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت گفت: «مذاکرات ایران با ۱+۵ با وجود دشواری‌هایی که وجود دارد، ان‌شاءالله در نهایت به توافق خواهد رسید، چراکه مصلحت همگان در توافق و بازی برد - برد است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که در یک نشست سخنرانی می‌کرد در ادامه گفت که «جمهوری اسلامی ایران هرگز نخواسته به دنیا دروغ بگوید و امروز نیز به دنبال آن نیست.»

حسن روحانی افزود: «هدف جمهوری اسلامی ایران فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بوده و آن را دنبال خواهد کرد و این حق مردم را پیگیری می‌کند اما در عین حال می‌خواهد تا در روند گفت‌وگو به تفاهم مشترک که به نفع همگان است، برسد.»

رئیس‌جمهور ایران ادامه داد: «البته این بدان معنا نیست که ملت ایران از تحریم‌ها هراسی داشته باشد؛ این ملت در هر شرایطی ایستادگی و مقاومت خواهد کرد و آنچه برای دولت مهم است منافع مردم، انقلاب و امنیت ملی کشور است.»

با وجود بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز یک روز پیش از حسن روحانی با ارسال پیامی، رسیدن به توافق را ممکن دانست و نسبت به از دست رفتن فرصت هشدار داد.

این ابراز امیدواری‌ها در حالی است که عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز شنبه در مورد دور چهارم مذاکرات گفت که «در مذاکرات اخیر مشخص شد که آمادگی برای نگارش متن توافق‌نامه با کشورهای ۱+۵ وجود ندارد.»

پس از بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات در وین اتریش، عباس عراقچی خبر داده است که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از ۱۶ تا۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خردادماه) در وین برگزار می‌شود.

مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان جمعه بیست و هفتم اردیبهشت در وین بدون رسیدن به مرحله آغاز نگارش متن توافق نهایی خاتمه یافت.

مهلت شش‌ماهه توافق موقتی، یا طرح موسوم به «اقدام مشترک»، بیستم ژوئیه، سی ام تیر، به پایان می‌رسد.

«دست‌یابی به توافق نهایی در مهلت باقی‌مانده بعید است»

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز دوشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی، بدون ذکر نام او، نوشت، آغاز نگارش پیش‌نویس توافق هسته‌ای، امری بسیار دشوار و زمان‌بَر است.

این روزنامه در شماره دوشنبه بیست و نهم اردیبهشت، در گزارشی مشروح در خصوص پایان ناکام دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای ایران را در مهلت باقی مانده بعید دانسته و این احتمال را مطرح کرده‌است که توافق موقت ایران و قدرت‌ها تمدید شود.

جروزالم پست در ارزیابی خود نوشته‌است، موانعی که امکان نداد طرف‌ها در آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین به تنظیم پیش‌نویس توافق نهایی نزدیک شوند، مشکلاتی جدی بوده و نشان می‌دهد که در دو ماه مهلت باقیمانده، رسیدن به توافق نهایی، غیرعملی است.

این روزنامه با اشاره به سخنان عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای، نوشت که نرسیدن به توافق هسته‌ای تا سی‌ام تیر نیز از نظر ایران، یک «فاجعه» و «آخر کار» نیست.

از سوی دیگر، به نوشته جروزالم پست، مقامات آمریکا بر این باور هستند که عدم دستیابی به توافق در مهلت مقرر و طولانی‌تر شدن مذاکرات، معضلات را پیچیده‌تر خواهد کرد و با افزایش حساسیت‌های ایران و طرف مقابل، دستیابی به توافق نهایی، به جای نزدیک شدن، دورتر خواهد شد.

این روزنامه به نقل از «یک مقام ارشد آمریکایی» افزوده‌است که تمدید دوره مذاکرات با ایران، امری دور از انتظار نیست اما در همین حال نمی‌توان گفت که زمان برای رسیدن به توافق، «نامحدود» است.

به نوشته جروزالم پست، خودداری نمایندگان ایران از نشان دادن نرمش در مذاکرات هفته گذشته وین، در زمینه ادامه کار کوره اراک و حفظ شمار سانتریفیوژها، مانع از آغاز کار نگارش پیش‌نویس اولیه توافق نهایی شد.

نخست‌وزیر اسرائیل بارها در ماه‌های گذشته از توافق موقتی اتمی با ایران ابراز ناخشنودی کرده و آن را «اشتباهی تاریخی» نامیده بود.

آقای نتانیاهو این جمله را خطاب به مقامات آمریکایی و غربی بارها تکرار کرده‌است که «نرسیدن به یک توافق خوب با ایران، بهتر از یک توافق بد است».

اسرائیل بویژه بر کاهش هر چه بیشتر شمار سانتریفیوژهای غنی کننده اورانیوم، برچیدن کوره آب سنگین اراک و مطرح شدن مسئله توانمندی موشک‌های دورپرواز ایران تاکید دارد.

آقای نتانیاهو جمعه گذشته در دیدار با وزیر دفاع آمریکا که به اسرائیل رفته بود، گفت «اصرار ایران بر کار سانتریفیوژها نشان می‌دهد که آنها نیتی برای عدول از برنامه اتمی خطرناک‌شان ندارند».

در آستانه دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌ها، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما برای گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل به این کشور رفته، و در طول سه روز مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین، نیز چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا برای گفت‌وگو با نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به این کشور سفر کرده بود.

اسرائیل برای رسیدن به هدف خود، و در حالی که برنامه اتمی ایران را در طول سال‌ها، «جدی‌ترین تهدید» برای خود نامیده‌است، کشورهای جهانی را نسبت به حفظ ساختار تحریم‌ها علیه ایران، تا «برطرف شدن کلی مخاطرات از ناحیه برنامه اتمی ایران» فرا خوانده‌است.

نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در سفر به ژاپن، دولت توکیو را به خودداری از گسترش معاملات نفتی و تجاری با ایران فرا خواند.