عراق: ایران خواستار گفت‌وگوهای هسته‌ای در بغداد است

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق.

وزیر خارجه عراق می‌گوید که ایران پیشنهاد داده تا دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی، هفته آینده، به جای استانبول در بغداد انجام پذیرد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که این پیشنهاد از سوی یک هیئت ایرانی که روز سه‌شنبه با او دیدار داشته مطرح شده و آقای زیباری قرار است این پیشنهاد را در دیدار با سفرای پنج قدرت غربی و آلمان در میان بگذارد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه گفته بود، گروه ۱+۵ با ایران توافق کرده‌اند که دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای بین روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین) در استانبول انجام شود.

گفت‌وگوهایی که قرار است هفته آینده برگزار شود نخستین گفت‌وگوی هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پس از دور مذاکراتی است که در ژانویه ۲۰۱۱ در استانبول انجام شد ولی بدون دست‌یابی به نتیجه معوق ماند.

وزیر خارجه عراق روز چهارشنبه در مورد انگیزه ایران برای تغییر مکان گفت‌وگوهای هسته‌ای توضیحی نداد اما به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه گفته‌است «با توجه به بدقولی‌های دوستان ما در ترکیه در پای‌بندی به برخی توافقات، بهتر است مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در یکی دیگر از کشورهای دوست برگزار شود.»

وی افزوده‌است که «از این رو بغداد، دمشق و بیروت مکان‌های مناسب‌تری برای انجام مذاکرات نسبت به استانبول می‌باشند.»

محسن رضایی در این مورد افزوده‌است: «نباید علامت غلطی به گروه ۱+۵ داده شود و آنها نباید احساس کنند که ایران در موضع ضعف قرار دارد به همین دلیل بهتر است در مورد محل مذاکرات تامل بیشتری صورت گیرد و این‌گونه تداعی نشود که استانبول تنها گزینه ماست.»

در همین حال به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که «زمان این گفت‌وگوها (۲۵ فروردین) قبلا مشخص و اعلام شده‌است، اما با توجه به «طرح نظرات رئیس جمهوری درباره محل گفت‌وگوهای آتی با گروه ۱+۵ در جلسه امروز هیات دولت، این نظرات با آقای جلیلی مطرح می‌شود و دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از مشورت با رئیس جمهوری، احتمالا امروز آن را اعلام می‌کند.»

در ارتباط با انگیزه ایران برای تغییر احتمالی مکان مذاکرات، محمدرضا جلیلی، کارشناس روابط بین‌الملل مستقر در ژنو، در مصاحبه‌ای به رادیو فردا گفت که هم‌اینک روابط و مناسبات ایران و ترکیه نسبت به سال گذشته تفاوت کرده و اختلاف نظر دو کشور بر سر مسائل مربوط به سوریه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، باعث تیرگی نسبی روابط این دو کشور شده‌است.

به گفته این کارشناس، تغییر نظر ایران در مورد مکان گفت‌وگوهای هسته‌ای و ادامه بحث‌ها در این مورد را هم‌چنین می‌توان در راستای «وقت خریدن» جمهوری اسلامی در روند پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ارزیابی کرد.

کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طریق گفت‌وگو ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور ترغیب کنند.

جمهوری اسلامی ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و برنامه هسته‌ای خود را تنها برای مصارف غیرنظامی اعلام می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای، در سخنان اخیر خود در مشهد دست کم دوبار در سخنرانی خود گفته بود که ایران به دنبال بمب اتم نیست.