بازداشت خبرنگار ایرنا در سنندج؛ دو بمب صوتی در مرکز کردستان منفجر شد

میدان آزادی، سنندج

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز یکشنبه خبر داد که اداره کل اطلاعات کردستان از این خبرگزاری خواسته است تا اخبار اقدامات تروریستی در استان کردستان را پوشش ندهد و در همین روز «افرادی ناشناس» خبرنگار ایرنا در سنندج را بازداشت کرده‌اند.

ایرنا در همین روز از انفجار دو بمب صوتی در شهر سنندج که شنبه شب رخ داده است خبر داد.

این خبرگزاری می گوید: منوچهر تمری، که از سال ۱۳۷۳ به عنوان خبرنگار ایرنا در سنندج فعالیت دارد بامداد روز یکشنبه بازداشت شده‌است.

بنا بر این گزارش، «شش نفر از عوامل ناشناس با حضور در منزل منوچهر تمری» وی را بازداشت کرده‌اند و «بدون ارائه هرگونه توضیح و یا معرفی خود، پس از بازرسی منزل تمری، کامپیوتر و لپ‌تاپ او را نیز با خود بردند.»

این گزارش می‌افزاید که «مدیریت ایرنا همچنان پیگیر وضعیت خبرنگار بازداشت شده‌است و از مراجع مسئول انتظار دارد ضمن پایان دادن به سوء تفاهم ایجاد شده نسبت به آزادی وی اقدام نمایند.»

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که انفجار دو بمب صوتی در شهر سنندج که شنبه شب رخ داد یک مجروح بر جای گذاشته‌است.

بر اساس گزارش های منتشره، انفجار نخست حدود ساعت ۲۲ در میدان آزادی سنندج و انفجار بعدی با فاصله‌ای کمتر از ۱۰ ثانیه در ابتدای خیابان حسن‌آباد ورودی به میدان آزادی و مقابل باجه خودپرداز شعبه مرکزی بانک کشاورزی روی داده‌است.

به گزارش ایرنا، انفجار دوم علاوه بر تخریب باجه خودپرداز، باعث شکسته شدن شیشه‌های برخی واحدهای تجاری اطراف نیز شده‌است.

تاکنون کسی مسئولیت این انفجارها در سنندج را برعهده نگرفته است.


ابراهیم قائد رحمتی، فرمانده نیروی انتظامی کردستان در گفت‌وگو با ایرنا، این بمبگذاری را «یک حادثه تروریستی» نامید و افزود که «تحقیقات پلیس برای شناسایی عاملان این انفجار آغاز شده‌است.»

به گفته وی، «به دلیل فروریختن شیشه‌های برخی اماکن تجاری در خیابان حسن‌آباد به تعدادی از رهگذران صدماتی جزئی وارد شد که تنها یکی از آنها برای پانسمان دستش به بیمارستان بعثت منتقل شده‌است.»

«اخبار تروریستی کردستان را پوشش ندهید»

خبرگزاری ایرنا در حالی خبر این انفجار را پوشش داده است که به گفته خود این خبرگزاری، «رئیس و خبرنگار ایرنا در هفته‌های گذشته در پی انتشار اخباری از عملیات تروریستی در سنندج برای ادای برخی توضیحات به اداره کل اطلاعات کردستان احضار و به آنها گفته شده بود از پوشش اخبار اقدامات تروریستی صورت گرفته در استان خودداری کنند.»

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که این درخواست اداره کل اطلاعات کردستان «به دلیل مغایرت با رسالت ذاتی خبرگزاری جمهوری اسلامی با مخالفت مواجه شده‌بود.»

مناطق غربی ایران در ماه‌های اخیر شاهد بمب‌گذاری‌ها و حملات مسلحانه متعددی بوده‌است که شماری از این حملات به کشته شدن نیروهای انتظامی و مرزبانی ایران منجر شده است.

در یکی از آخرین این اقدام‌ها، روز چهارم فروردین، در جریان دو تیراندازی در دو نقطه از شهر سنندج، دو مأمور انتظامی و سه تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی هفته گذشته از شناسایی یک «خانه تیمی» متعلق به «گروه سلفی» در روستای برازان سنندج و دستگیری «هشت نفر» از اعضای این گروه خبر داد.

در اواسط اسفندماه نیز، چهار محیط‌بان در استان کردستان توسط افرادی مسلح به قتل رسیدند که پس از آن معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان از شناسایی و انهدام یک گروه تروریستی به عنوان عاملان آن حمله خبر داد.

همچنین، مهر ماه گذشته دو فرد مسلح در میدان آزادی سنندج بر روی نیروهای پلیس حاضر در این میدان آتش گشودند که در جریان آن پنج نفر کشته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

پس از آن فرماندهی نیروی انتظامی استان کردستان اعلام کرد که «دو عامل اصلی» این تیراندازی کشته شده‌اند.

چند روز پیش از آن نیز بر اثر انفجار بمبی در مهاباد، واقع در منطقه کردنشین استان آذربایجان غربی، طی مراسم رژه سالگرد جنگ ایران و عراق ۱۲ تن کشته و ۸۰ تن مجروح شدند که سپاه پاسداران یک هفته پس از آن در عملیاتی نظامی، با ورود به خاک عراق «۳۰ نفر از عوامل انفجار مهاباد» را از پای در آورد.

خبرگزاری مهر گزارش کرده است که دو هفته پیش هیئت ویژه‌ای از تهران، به سرپرستی معاون امنیتی وزیر کشور و به همراه معاونان نیروی انتظامی، دستگاه‌های امنیتی و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برای «بررسی هرچه بهتر حوادث تروریستی دو هفته اخیر استان کردستان» وارد سنندج شدند.