مجلس هشتم؛ نگاهی از بيرون

  • محمدرضا کاظمی

آيا منتقدان محمود احمدی نژاد در مجلس حضور خواهند داشت؟(عکس از فارس)

کارشناسان خارجی انتخابات امروز مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزيابی می کنند؟ به نظر می رسد اغلب کارشناسان خارجی در پيروزی جناح محافظه کار يا اصولگرا در انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی ترديدی ندارند؛ چرا که بيشتر نامزدهای اصلاح طلب رد صلاحيت شده اند و آنها حتی به اندازه تعداد کرسی های مجلس، نامزد در انتخابات ندارند.


دکتر اودو اشتاين باخ، شرق شناس آلمانی در شهر برلين در اين باره به راديو فردا می گويد: «در پيروزی محافظه کاران در انتخابات و کسب اکثريت کرسی های مجلس از سوی آنها هيچ ترديدی وجود ندارد و به همين دليل، احتمال فشار وارد کردن مجلس آينده بر دولت برای ايجاد تغيير در سياست داخلی، اقتصادی و خارجی غيرممکن به نظر می آيد.»


  • در پيروزی محافظه کاران در انتخابات و کسب اکثريت کرسی های مجلس از سوی آنها هيچ ترديدی وجود ندارد و به همين دليل، احتمال فشار وارد کردن مجلس آينده بر دولت برای ايجاد تغيير در سياست داخلی، اقتصادی و خارجی غيرممکن به نظر می آيد.
اودو اشتاين باخ

البته در اين باره که مجلس آينده آيا حامی دولت محمود احمدی نژاد خواهد بود يا خير، ميان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.


استيو فربنکس، تحليلگر مسايل ايران که خود پيش از انقلاب سال ها در ايران زندگی کرده، به راديو فردا می گويد:«اگر منتقدان محمود احمدی نژاد به اندازه کافی در مجلس آينده حضور داشته باشند، مجلس خواهد توانست بر رييس جمهوری فشار وارد کند تا سياست هايش را اصلاح کند.»


وی می افزايد:« البته اين منوط به آن خواهد بود که اصلاح طلبان با محافظه کاران منتقد دولت به شکلی متحد شوند. برای مثال بايد ديد سرنوشت علی لاريجانی چه خواهد شد که از شهر قم نامزد شده. اگر آقای لاريجانی رای بياورد و بتواند رياست مجلس را برعهده بگيرد، در آن صورت ما شاهد فشار بر دولت برای اصلاح سياست هايش خواهيم بود.»


آقای اشتاين باخ زياد به مشارکت گسترده مردم در انتخابات روز جمعه خوش بين نيست. او می گويد:« من هنگام مطالعه مطبوعات آلمان در روزهای اخير با کمال شگفتی متوجه شدم که مردم ايران علاقه زيادی به شرکت در انتخابات مجلس ندارند.»


وی می افزايد: «البته گزارش های زيادی در روزنامه های آلمانی در اين باره منتشر نمی شود، ولی آنچه هست از ترديد مردم حکايت دارد و دليل اين ترديد هم اقدام وزارت کشور ايران و شورای نگهبان است که با رد صلاحيت نامزدهای اصلاح طلب، پيش انتخابی را انجام داده اند و شرکت آزادانه در انتخابات را غيرممکن می سازد.»


ولی آقای فربنکس، به عواملی اشاره می کند که تاثيرشان بر ميزان مشارکت مردم نامشخص است.


وی می گويد:«برای نمونه بسيار دشوار است که بفهميم سفرهای استانی محمود احمدی نژاد چه تاثيری داشته. اگر اين سفرها باعث شده باشد که آقای احمدی نژاد، بواسطه وعده هايی که در اين سفرها داده، هواداران زيادی در شهرهای کوچک پيدا کند، در آن صورت ما شاهد حضور گسترده مردم خواهيم بود.»


ولی آيا در شهرهای بزرگ مانند تهران هم همين وضعيت وجود خواهد داشت؟


آقای فربنکس در پاسخ به اين سوال می گويد:« من فکر نمی کنم که مردم در تهران برای شرکت در انتخابات هيجان زيادی از خود نشان دهند، ولی وضعيت در شهرستان ها متفاوت خواهد بود.»