حدیث که مجموعه هزاران روایت جمع آوری شده از سوی کسانی است که خود را به پیامبر اسلام نزدیک می دانستند و روایات حدیث را منسوب به او می خوانند تا حدود دو قرن پس از فوت پیامبر اسلام جمع آوری و نگارش شده و یک از کتاب های مهم اسلام و راهنمای شریعت یا فقه یا به عبارت دیگر قوانین اسلامی است.
اکنون وزارت امور دینی دولت ترکیه که در آن حزب اسلامی عدالت و توسعه اکثریت دارد، از دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا خواسته است حدیث را به دقت مطالعه کرده، از اقوال آن تعبیرهای مطابق با نیازها و شرایط امروز جامعه ارائه دهند.
دولت ترکیه معتقد است تعابیر محافظه کاران از روایات حدیث برای جوامع اسلامی که فرآیند تجدد را طی می کنند، تاثیر منفی دارد و هدف این تعابیر کنترل مردم عادی از سوی گروه های محافظه کار و کهنه اندیش است.
فادی هکور، کارشناس مسائل ترکیه در چتنهاوس یا مرکز سلطنتی مطالعات خارجی در لندن این اقدام دولت طیب اردوغان را مشابه رفرماسیون یا اصلاح دینی در مسیحیت می خواند و به رادیو فردا می گوید:«هدف ترکیه از این اقدام در اصل اصلاح و نوسازی اسلام در ترکیه است. این اقدام ترکیه به هیچ وجه تازگی ندارد و پيش از آن نيز برای قرن ها در باره آن بحث شده است.»
فادی هکور می افزايد:«آنچه تازگی دارد، محول کردن اين وظيفه از سوی دولت اسلامی به روحانيون و دانشمندان دينی است تا قوانین اسلامی حاکم بر جامعه را به طور قابل توجهی متحول کنند.»
وی می گويد:« تا حال دولت سکولار ترکیه می کوشید برای اسلام سیاست جدیدی خلق کند در حالی که اکنون هدف خودرا بر متحول کردن اسلام قرار داده است.»
فادی هکور می گويد:«احزاب اسلامی ترکیه به علت شرکت در فرآیند دموکراسی در جامعه سیاست های تند
اسلامی خود را به تدريج متعادل کرده و احزابی ميانه رو شده اند. آنها سياست های بازار آزاد را در پيش گرفته اند و به مسائل جهانی توجه نشان دادند؛ به همین ترتیب، در زمینه مسائل دینی نیز تحولاتی رخ داد و
اصلاح طلبان دينی توانستند محافظه کاران و کهنه انديشان را کنار زده، اسلام را مطابق نيازهای روز تعبير و تفسير کنند.
به فادی هکور، اين نتيجه ساياست تعامل و گفت و گو با احزاب اسلامی است.
فادی هکور در پاسخ به اين سوال که «در ایران نیز در مدت هشت سال دولت اصلاح طلب محمد خاتمی سعی کرد چنین اصلاحاتی را انجام دهد، اما موفق نشد. فکر می کنید تفاوت ایران با ترکیه در ساختار سکولار حکومت ترکيه است؟» می گويد:«بله این درست است. چهارچوب حکومتی سکولار و دموکراتیک در ترکیه نقش بسیار مهمی در این تحول داشته، چه در ابتدا برای تحول اسلام سیاسی و چه اکنون اصلاح دینی.»
وی می افزايد:« بدون سکولاریسم یا جدايی دین از حکومت و دموکراسی چنین تغییراتی به مراتب دشوارتر می بود.»
فادی هکور در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است گروه های محافظه کار اسلامی در ترکیه نسبت به این اقدام اعتراض های شدید نشان دهند؟» می گويد:«احتمالا در کشورهای مسلمان دیگر خاورمیانه نسبت به این تحولات اعتراض های زیادی خواهد شد، اما در ترکیه سنت جدايی دین از حکومت و دموکراسی سنتی جا افتاده است و همیشه حتی از زمان عثمانی ها، دولت و دین با هم همکاری می کردند. بنابراين ممکن است اعتراض هايی هم صورت بگيرد، اما اين اعتراض از سوی اکثريت نخواهد بود.»