ادامه افزایش قیمت دلار در بازار ایران: ۳۵۸۳ تومان

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهای دلار در بازار آزاد تهران از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، ۹۵ تومان افزایش یافته است. قیمت دلار روز چهارشنبه به ۳۵۸۳ تومان رسید.

به گزارش این خبرگزاری، بهای دلار در بازار آزاد تهران در روز چهارشنبه با ۵۳ تومان رشد نسبت به روز دوشنبه، آخرین روز کاری، به سه هزار و ۵۸۳ تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در روز چهارشنبه همچنین هر یورو در بازار آزاد با ۴۰ تومان رشد نسبت به روز دوشنبه ۴۳۸۸ تومان و هر پوند نیز با ۶۰ تومان رشد ۵۵۹۰ تومان مبادله شده است.

این خبرگزاری پیش از این نیز خبر داده بود که صرافان بازار ارز و سکه روز دوشنبه، اول دی، نرخ هر دلار آمریکا را با ۴۲ تومان رشد نسبت به روز شنبه، سه هزار و ۵۳۰ تومان تعیین کردند.

طی يک سال اخير نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران با کمترين تغييرات و تحولات مواجه و آرامش در اين بازار برقرار بود، اما از هفته دوم آذرماه نرخ این ارزها دوباره با افزايش روبه‌رو شده است.

پيشتر کارشناسان امور پولی و بانکی در ايران گفته بودند که مردم انتظار داشتند مذاکرات هسته‌ای به نتيجه برسد، اما پس از تمدید مذاکرات، تقاضا برای خريد دلار افزايش يافت و اين باعث افزايش نرخ دلار در بازار شد.

کمال سيد علی،‌ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، در اين زمينه گفته بود: «فعالان اقتصادی پيش از سوم آذرماه انتظار حصول توافق نهايی از مذاکرات هسته‌ای را داشتند. اين موضوع باعث شد پس از تمديد مذاکرات موجی از خريد در بازار ايجاد شود.»

این در حالی است که علی طيب‌نيا، وزير اقتصاد ايران، گفته بود: «در شرايط بنيانی بازار ارز و سرمايه ايران، هيچ تغيير خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات در بازار ارز و سرمايه است.»

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، نیز تاکید کرده بود که مذاکره ایران با گروه ۱+۵ مثبت پیش رفته و هیچ دلیلی برای نوسان در بازار دلار و ارز وجود ندارد.

با این حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز دهم آذر در گزارشی نوشت که این سخنان مسئولان دولت ایران تاثیری نداشته و قیمت ارزهای خارجی را کاهش نداده است.

مهلت مذاکرات ایرانبا گروهو ۱+۵ روز سوم آذر گذشته به پایان رسید، اما طرف‌ها برای به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، این گفت‌وگو‌ها را تا هفت ماه دیگر تمدید کردند.

نخستین دور از گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت‌ ماهه مذاکرات روز چهارشنبه، ۲۶ آذر، در ژنو پایان یافت و ادامه این مذاکرات به اواسط ماه ژانویه، حدود یک ماه دیگر، موکول شد.