واکنش تند رسانه‌های اصولگرا به همایش حزب اعتماد ملی

روزنامه‌های اصولگرای کیهان و جوان روز چهارشنبه، ۲۳ مهر، در انتقادی شدیداللحن ضمن اعتراض به درخواست سخنرانان همایش حزب اعتماد ملی برای آزادی رهبران جنبش سبز، از شرکت‌کنندگان در این همایش با عناوینی چون «ته‌مانده‌های فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸» و «تجدیدنظرطلبان» نام بردند.

همایش حزب اعتماد ملی که مهدی کروبی، دبیرکل آن، از بهمن ۸۹ بدون محاکمه در حصر به سر می‌برد، شامگاه دوشنبه، ۲۱ مهر، با عنوان «امتداد اعتماد» در تهران برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها، سخنرانان در این همایش خواستار آزادی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده و حاضران نیز شعارهایی در همین زمینه سر دادند.

روزنامه کیهان در شماره روز چهارشنبه خود ضمن انتخاب «پاسخ ته‌مانده‌های فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ به پیام مایکل لدین» به عنوان تیتر اول خود، از شرکت‌کنندگان در همایش حزب اعتماد ملی با عنوان «ته‌مانده‌های فتنه آمریکایی- اسرائیلی» نام برد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، نزدیکان وی و برخی از اصولگرایان در ایران از اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

روزنامه کیهان با انتساب سخنی به مایکل لدین که این روزنامه از او به عنوان «نظریه پرداز مشهور آمریکایی» نام برده، مدعی شد که آقای لدین از اسرائیل خواسته است که «هجمه تبلیغاتی در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان را در سطح جهانی علیه ایران برپا کند».

این روزنامه در ادامه نوشت که شرکت‌کنندگان در همایش حزب اعتماد ملی «شامگاه دوشنبه گردهم آمدند تا به دوستان آن سوی آب خود بگویند پیام آنها را دریافت کرده‌اند».

روزنامه کیهان همچنین سخنان رسول منتجب‌نیا، محسن رهامی، هادی غفاری و الیاس حضرتی در این همایش را در راستای حمایت از اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دانسته است.

بر اساس گزارش‌ها، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، و دیگر سخنرانان این همایش با اشاره به محرومیت رهبران جنبش سبز از حقوق خود نسبت به رفع حصر آنان ابراز امیدواری کرده بودند.

روزنامه کیهان همچنین از صدور مجوز برای برگزاری همایش حزب اعتماد ملی انتقاد کرده و نوشته است: «مشخص نیست اشخاص و احزاب این‌چنینی که مجری منویات بیگانگان در کشور بوده و مایه خوشحالی و مباهات دشمن هستند، چگونه در چارچوب نظام تعریف می‌شوند؟»

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، نیز در گزارشی با نام بردن از اصلاح‌طلبان به عنوان «جماعت تجديدنظرطلب» برگزاری همایش حزب اعتماد ملی را سندی برای اثبات دوباره «عدم شايستگی» بازگشت این گروه به ساختار حاكميت دانسته است.

این روزنامه نیز اقدام وزارت کشور برای صدور مجوز برگزاری این همایش را «حاصل نفوذ» جريان، به گفته این روزنامه، «تجديدنظر طلب» در این وزارتخانه دانست.

بر اساس گزارش‌ها، درهمایش حزب اعتماد ملی همچنین ویدئوکلیپی پخش شده حاوی تصاویری از میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد مصدق، مهدی بازرگان و آیت‌الله حسینعلی منتظری.

پخش این ویدئوکلیپ نیز در روزهای گذشته انتقادهای فراوان رسانه‌های اصولگرا در ایران را به دنبال داشته است.

پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دفتر تعدادی از احزاب ایران نظیر حزب مشارکت و اعتماد ملی پلمب و از فعالیت این احزاب جلوگیری شد.

بر اساس گزارش‌ها، حزب اعتماد ملی فعالیت خود را در چند ماه گذشته از سر گرفته است. این حزب سال ۸۴ به دبیرکلی مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، تاسیس شد.