در پی انتشار سخنان امام جمعه ساوه که زنانی را که از «شال سفید» و «دستبند سبز و بنفش» استفاده میکنند به «روسپیان» شبیه دانست، چند نماینده مجلس خواستار عذرخواهی او شدند.
یک نماینده مجلس و یک حقوقدان نیز چنین نظر دادند که در قوانین ایران برای این گونه سخنان، مجازات شلاق تعیین شده است.
بر اساس فایل صوتی منتشر شده و همچنین گزارش برخی وبسایتها، ابراهيم حسينی، امام جمعه ساوه، در واکنش به طرح «چهارشنبههای سفید» و پوشیدن شال سفید برای مقابله با حجاب اجباری میگوید که «شال سفيد مانند دستبند سبز و بنفش بوی فتنه می دهد و مانند پرچمی است که زنان روسپی در زمان جاهلیت بر پشت بام خانه های خود نصب می کردند».
در حالی که هر یک از عبارات «شال سفید» و «دستبندهای سبز و بنفش» به موضوعاتی متفاوت اشاره دارند، امام جمعه ساوه آنها را در کنار یکدیگر و مترادف توصیف کرده است.
دستبند سبز از سوی معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و دستبند بنفش توسط حامیان حسن روحانی در انتخابات استفاده میشود.
اخیرا کمپینی با عنوان «چهارشنبههای بدون حجاب» نیز به راه افتاده است که از زنان خواسته در روزهای چهارشنبه با پوشیدن «نماد سفید» به حجاب اجباری در ایران اعتراض کنند.
امام جمعه ساوه روز دوشنبه در توضیح سخنان خود گفت که منظورش کسانی نبوده است که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به یک نامزد مشخص رای دادند.
بر اساس گزارش وبسایت ستاد نماز جمعه ساوه، وی در عین حال اضافه کرد: «بحث من چهارشنبه سیاهی بود که اینها مطرح کردند، چهارشنبه سفید که یک شال سفید را بر گردن بیندازیم و بی حجاب در خیابان تردد کنیم. این علامت، نماد پرچمی است که در دوران جاهلیت بود و اینان نماد زنان بدکاره بودند.»
در روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس و فعالان حقوق زن به سخنان امام جمعه ساوه اعتراض کردهاند.
در همین حال بهمن کشاورز، حقوقدان و رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، در یادداشتی در شماره روز سهشنبه، ۱۶ خرداد، روزنامه شرق نوشت که به کار بردن عبارت «روسپی» درباره افراد در قانون مجازات اسلامی با عنوان «قذف» مطرح و برای آن مجازات شلاق تعیین شده است.
آقای کشاورز تاکید کرد که سخنان امام جمعه ساوه در بالاترین حد «قذف» و در پایینترین حد «توهین» محسوب می شود و «کسانی که به اين علت خود را مقذوف و يا طرف توهين میدانند حق شکايت دارند».
بر اساس تعریف قانون مجازات اسلامی، «قذف عبارت از نسبت دادن زنا يا لواط به شخص ديگر است».
در همین حال احمد مازنی، عضو کميسيون فرهنگی مجلس، در کانال تلگرامی خود نوشت که «گوينده چنين سخنانی از نظر فقهی و قانون مجازات اسلامی مستحق حد قذف است».
وی تاکید کرد: «کسانی که از دستبند سبز و بنفش استفاده کردهاند حدود ٢٤ ميليون ايرانی هستند که به آقای روحانی رأی دادهاند. بسياری از اين افراد خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و رزمندگان هستند.»
در همین حال بهرام پارسايی، سخنگوی فراکسيون اميد مجلس، سخنان امام جمعه ساوه را محکوم کرد و افزود: «روا نيست به زنان ايرانی که اتفاقا مشارکت بینظيری در انتخابات اخير از خود نشان دادهاند، به دليل استفاده از دستبندی که جريان سياسی خاصی را حمايت کرده به چنين لفظهايی منتسب کرد.»
پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس، نیز گفت: «نمیدانم چرا مشارکت سياسی زنان تا اين اندازه برخی را نگران کرده... چرا به زنان کوشای ايراني برچسبهايی میزنند که در خور لباس روحانيت نيست؟»
مينو مرتاضی لنگرودی، فعال حقوق زنان، نیز از مسئولان مرتبط و بهويژه معاون امور زنان رياست جمهوری و نمايندگان مجلس خواست تا به این موضوع «ورود کرده و اجازه ندهند چنين توهينهايی از تريبون نماز جمعه تکرار شود».
وی تاکید کرد که «گويا مشارکت سياسی زنان و حضورشان پای صندوقهای رأی و رای آنها به رقيب -حسن روحانی- موجب برافروختگی برخی شده است».
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایران به سخنان امام جمعه ساوه واکنشی نشان نداده است.