سناتور کورکر به اوباما: کناره‌گیری از توافق بد بهترین کار است

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، در نامه‌ای که روز دوشنبه، ۲۵ خرداد، منتشر شد به باراک اوباما توصیه کرد که «کناره‌گیری از توافق بد در این برهه از زمان... بهترین کار برای آمریکا و جهان است».

باب کورکر که رئیس کمیته روابط خارجی در سنای آمریکاست، ولی نامه مذکور را با عنوان ریاست این کمیته امضا نکرده، در نوشته خود از «گزارش‌های اخیر» حاکی از امتیازدهی «احتمالی» دولت اوباما به جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی ابراز نگرانی شدید کرده است.

به گفته این سناتور جمهوری‌خواه، گزارش‌هایی که باعث نگرانی او شده حاکی از این است که تیم مذاکره‌کننده آمریکا ممکن است به چیزی کمتر از «افشای کامل ابعاد نظامی احتمالی فعالیت اتمی ایران» رضایت دهد.

آقای کورکر به منبع گزارش‌های «نگران‌کننده‌ای» که به دست او رسیده اشاره نکرده است، با این حال اشاره او یادآور گزارش خبرگزاری رویترز از یکی از جلسات کابینه دولت اسرائیل است که روز یک‌شنبه گذشته برگزار شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه، ۲۴ خردادماه، کشورهای طرف مذاکره با جمهوری اسلامی را متهم کرد که برای آن که توافق جامع تا ضرب‌الاجل تیرماه حاصل شود، به تهران امتیاز می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه دولت خود گفت: «متاسفانه گزارش‌هایی که به ما می‌رسد حاکی از آن است که قدرت‌های جهانی در مواجهه با لجاجت و یک‌دندگی ایران بیش از پیش به تهران امتیاز می‌دهند.»

آقای نتانیاهو نیز به جزئیات گزارش‌هایی که دریافت کرده و منبع این گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده بود.

در همین زمینه باب کورکر در نامه خود خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشته است: «فقط شما و آنها که سر میز مذاکره‌اند می‌دانید که ایا این اتهامات [امتیازدهی به ایران] حقیقت دارد یا خیر.»

او در ادامه نامه خود به آقای اوباما توصیه کرده است: «کناره گرفتن از یک توافق بد در این برهه از زمان شهامت بسیار می‌طلبد، اما برای آمریکا، منطقه و جهان بهترین کار خواهد بود.»

به اعتقاد این سناتور آمریکایی، «اگر ایران تلاش کرد که از خطوط قرمز باقی‌مانده نیز عبور کند»، بهتر آن است که آمریکا از روند مذاکرات اتمی کناره بگیرد.

ايران و طرف‌های مذاکره او یعنی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان روز دهم تير را به عنوان آخرين مهلت خود برای دستيابی به توافقی جامع تعيين کرده‌اند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، اختلاف بین طرفین درباره چند موضوع کليدی باعث شده تا روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته کند شود.

در همين حال، خبرگزاری کار ايران، ايلنا، روز دوشنبه گزارش داد که عباس عراقچی و مجيد تخت‌ روانچی، دو عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، که وين را برای «مشورت‌های داخلی» به مقصد تهران ترک کرده بودند٬ چهارشنبه هفته جاری به پايتخت اتريش باز می‌گردند تا گفت‌وگوها با نمايندگان قدرت‌های جهانی برای نگارش متن توافق نهايی را از سر بگيرند.

اين گزارش حاکی است که مذاکرات کارشناسی ايران و گروه ۱+۵ همچنان در وين ادامه داد و تيم کارشناسی جمهوری اسلامی به رياست حميد بعيدی‌نژاد در اين شهر به گفت‌وگوها ادامه می‌دهد.