بلومبرگ: ایران در صدد کاهش امتیازات نفتی خود به هند است

چند روزی بعد از تهدید هند برای کاهش واردات نفت ایران در صورت عدم همراهی تهران برای واگذاری پروژه میدان گازی به شرکت هندی، ایران در صدد است برخی از امتیازات فروش نفت به پالایشگاه‌های دولتی هند را لغو کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز شنبه، ۱۹ فروردین، به نقل از «افراد آگاه» در این باره گزارش داد که شرکت ملی نفت ایران مهلت اعتبار پرداخت برای پالایشگاه‌های شامل مانگلور و شرکت نفت هند را از ۹۰ روز به ۶۰ روز کاهش خواهد داد.

گفته می شود که ایران همچنین قصد دارد تخفیف حمل روی کشتی را از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهد.

این گونه اقدامات از سوی ایران خرید نفت از این کشور را پرهزینه‌تر و کمتررقابتی خواهد کرد.

این در حالی است که بازار جهانی در حال حاضر با مازاد عرضه روبه‌روست و رقبایی مثل عربستان سعودی و عراق در پی توسعه بازار خود هستند.

فروش نفت ایران به هند در سال ۲۰۱۶ و پس از لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران به بیش از دو برابر افزایش یافت. هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران است.

هند، در مقابل، در پی استفاده از اهرم اشباع بازار به منظور اعمال فشار بر ایران برای تضمین حق توسعه میدان گازی «فرزاد ب» در خلیج فارس است که حدود ده سال پیش به وسیله کنسرسیومی به رهبری شرکت «او ان جی سی» هند کشف شد.

ایران و هند در پی بستن قراردادی تا ماه فوریه با هدف توسعه این میدان گازی بودند. هند، که در زمان تحریم‌ها از ایران حمایت کرد، برای سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در صنایع و بنادر ایران برنامه‌ریزی کرده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، گفت که مشتریان بسیار دیگری هستند، اگر هند تصمیم بگیرد وارداتش را کاهش دهد.

پیش از این، رویترز به نقل از پالایشگاه‌های دولتی هند گفته بود که این کشور قرار است واردات نفت از ایران را تا یک‌پنجم کاهش دهد.

در همین زمینه روز پنج شنبه دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند، گفت که تصمیم‌گیری در مورد حجم واردات نفت از ایران به عهده پالایشگرهای دولتی خواهد بود.

پس از برداشته شدن تحریم‌ها، واردات نفت هند از ایران در سال مالی هند که تقریبا معادل سال خورشیدی است، به بیشترین مقدار رسید و از مرز نیم میلیون بشکه در روز گذشت.

به گزارش رویترز، پالایشگرهای هندی در سال مالی منتهی به ماه مارس روزانه حدود ۵۴۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند که حدود ۱۱۵ درصد نسبت به سال پیش رشد داشت.

ایران پیش از تحریم‌ها دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود، اما این جایگاه را اکنون عراق تصاحب کرده است.

خرید نفت به وسیله پالایشگرهای هندی، شامل ریلاینس، که واردات را سال گذشته پس از چند سال وقفه از سرگرفت، به ایران کمک کرد تا بخشی از سهم از دست رفته بازار را پس بگیرد.

آمارها نشان می دهد در ماه مارس، هند حدود ۵۲۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به ماه پیش از آن ۱۸.۷ درصد کاهش داشته است. با این حال، حجم واردات چهار درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.