در اعتراض به بمباران در یمن، عمان سفیر عربستان را احضار کرد

وزارت خارجه عمان شامگاه شنبه، ۲۸ شهریورماه، در اعتراض به بمباران منزل سفیر خود در صنعا، پایتخت یمن، با آتش جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، سفیر ریاض در مسقط را احضار و مراتب اعتراض خود را به این اقدام اعلام کرد.

در همین حال معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه تاکید کرد که سفارت جمهوری اسلامی در صنعا هم‌چنان دایر است و دیپلمات‌های ایرانی در این کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی محمدجواد ظریف، به شایعات مربوط به تعطیلی سفارت ایران در یمن پاسخ می‌داد.

روز شنبه خبرگزاری دولتی عمان نیز به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که «مراتب تاسف و اعتراض به خاطر این حادثه به سفیر کشور برادر سعودی ابلاغ شد و پادشاهی عمان انتظار توضیح لازم را در این باره دارد».

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه خود توضیح می‌دهد که احضار سفیر عربستان سعودی به این دلیل صورت گرفته که این کشور رهبری ائتلاف عربی در جنگ کنونی یمن را بر عهده دارد.

بنا بر این گزارش، در یادداشتی اعتراضی که تسلیم سفیر عربستان سعودی شد، آمده است: «تاسف شدید خود را از هدف قرار دادن منزل سفیر پادشاهی عمان در صنعا توسط ائتلاف عربی به رهبری دوست و برادر پادشاهی سعودی اعلام می‌کنیم. در این حمله ساختمان منهدم شد و خسارت‌های بزرگی بر جای ماند.»

وزارت امور خارجه عمان افزوده است: «ما به این اقدام علیه پادشاهی عمان اعتراض می‌کنیم و از پادشاهی سعودی می‌خواهیم توضیح خود را نسبت به این رفتار غیر قابل قبول در برابر منافع عمان در صنعا ارائه دهد.»

عمان همچنین ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌های بیشتری «برای پایان دادن به وضعیت کنونی یمن و تشویق طرف‌های یمنی به گفت‌وگو به منظور بازگشت ثبات به کشورشان» انجام شود.

برخی رسانه‌ها به نقل از ساکنان و شاهدان عینی در صنعا گزارش دادند که در بمباران صنعا توسط ائتلاف عربی، منزل سفیر عمان در این شهر آسیب دیده است.

بنا بر این گزارش‌ها، جنگنده‌ها منزل مجاور محل اقامت سفیر عمان را که متعلق به یکی از مسئولان شبه‌نظامیان حوثی بود، بمباران کردند.

عمان موضعی بی‌طرف در بحران یمن دارد و تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در ائتلاف عربی حامی دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، شرکت نکرده است.

این ائتلاف پس از به کنترل درآوردن مناطق وسیعی از یمن توسط حوثی‌ها و متحدان‌شان و رسیدن آنها به شهر جنوبی عدن تشکیل شد.

عمان اخیرا نقش فعالی برای میانجی‌گری میان طرف‌های یمنی ایفا کرد. در هفته‌های اخیر نمایندگانی از طرف‌های درگیر در یمن با نظارت سازمان ملل متحد در مسقط تشکیل جلسه دادند.