مخالفت روسیه با محکومیت حملات اسد به حلب در شورای امنیت

بازماندگان یک حمله هوایی به شهر حلب در شمال سوریه در روز ۱۷ دسامبر

خبرگزاری فرانسه به نقل از «منابع دیپلماتیک» در سازمان ملل خبر داد که روسیه در ادامه حمایت خود از حکومت بشار اسد از طرح محکومیت حمله نظامی فزاینده به شهر حلب سوریه در شورای امنیت جلوگیری کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه، ۲۹ آذرماه، جلو طرح بیانیه‌ای در شورای امنیت را که به دست آمریکا تهیه شده و حملات نظامی حکومتی به شهر حلب را محکوم می‌کرد گرفته است.

منابع دیپلماتیک به این خبرگزاری گفته‌اند که روسیه که از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است با هر گونه اشاره‌ای در این بیانیه به تاکتیک‌های نظامی بشار اسد مخالفت کرده است.

این اقدام روسیه، بزرگ‌ترین حامی رژیم بشار اسد، احتمالا به افزایش تنش‌های دیپلماتیک در آستانه نشست سه‌جانبه آمریکا و روسیه و سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس دامن می زند.

این نشست قرار است روز جمعه با هدف سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی برای کنفرانس بین‌المللی صلح در سوریه برگزار شود، کنفرانسی که تاکنون با موانع متعدد و گوناگون روبه‌رو بوده است.

در واکنش به این اقدام روسیه، ایالات متحده تصمیم گرفته است که پیش‌نویس این بیانیه را از دور خارج کند. بیانیه مذکور برای انتشار نیاز به تایید و امضای هر ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل دارد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است که آمریکا تمایل داشت در این بیانیه از «کاربرد حمله هوایی به دست حکومت سوریه، به‌ویژه استفاده از سلاح‌های سنگین همچون موشک اسکاد و بمب‌های بشکه‌ای» ابراز انزجار شود.

آن طور که گروه پزشکان بدون مرز می‌گوید، از روز یک‌شنبه گذشته تاکنون حمله هوایی به شهر حلب به‌ویژه با بمب‌های بشکه‌ای دست‌کم ۱۸۹ نفر کشته و نزدیک به ۹۰۰ نفر زخمی بر جای گذاشته است.

در پیش‌نویس بیانیه‌ای که مورد مخالفت روسیه قرار گرفت همچنین «سطح فزاینده خشونت‌ها در جنگ داخلی سوریه» باعث نگرانی خوانده شده و «خشونت از سوی تمام گروه‌های درگیر» محکوم شده بود.

این نخستین بار نیست که روسیه برای حمایت از رژیم بشار اسد دست به چنین اقدامی می‌زند. این کشور در کنار چین تاکنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال فشار بر حکومت اسد را وتو کرده است.

جنگ داخلی در سوریه که هم‌اکنون ماه ۳۳ خود را پشت سر می‌گذارد تاکنون بیش از صد هزار نفر کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها شهروند سوریه را آواره کرده است.