فرمان ممنوعیت ورود لپ‌تاپ به برخی پروازهای مقصد آمریکا لغو شد

ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۲۹ تیرماه، رسما فرمان ممنوعیت ورود لپ‌تاپ به پروازهای مقصد آمریکا را لغو کرد. فرودگاه بین‌المللی ریاض آخرین فرودگاهی بود که از این قانون مستثنا شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات مربوطه آمریکا به این ترتیب به ممنوعیتی چهار ماهه پایان دادند که واشینگتن در اوایل فروردین‌ماه سال جاری برای مقابله با تهدیدهای تروریستی، محدودیت‌هایی را جهت حمل وسایل الکترونیکی و به‌ویژه لپ‌تاپ به داخل هواپیما برای مسافران خاورمیانه به آمریکا وضع کرد.

این محدودیت‌ها شامل پروازها از ده فرودگاه قاهره، امان پایتخت اردن، کویت، کازابلانکا در مراکش، دوحه در قطر، ریاض و جده در عربستان سعودی، استانبول در ترکیه و ابوظبی و دبی در امارات متحده عربی می‌شد.

این محدودیت‌ها انتقادهایی را به همراه داشت. از جمله در واکنش به این فرمان، یاتا، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی، آن را «بی‌اثر» و بی‌فایده خواند و کارشناسان امنیتی نیز این نکته را مطرح کردند که تروریست‌ها می‌توانند با پروازهای اروپایی وارد خاک آمریکا شوند.

در طول چهار ماه گذشته و به‌مرور یک‌یک این فرودگاه‌ها که همگی در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند از این ممنوعیت معاف شدند تا نوبت به فرودگاه بین‌المللی سلطان خالد در شهر ریاض عربستان سعودی رسید.

همزمان با معافیت این فرودگاه، پرونده فرمان امنیتی دولت دونالد ترامپ در این زمینه به طور کامل بسته می‌شود.

با این حال از روز پنج‌شنبه تدابیر امنیتی تازه‌ برای پروازهای ورودی به آمریکا اعمال می شود که در واقع قرار است جایگزین فرمان لغوشده باشند.

خبر اعمال این تدابیر تازه را جان کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا، اوایل تیرماه جاری اعلام کرد.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد، از جمله این تدابیر تازه می‌توان به افزایش بازرسی مسافران در فرودگاه‌های خارجی و افزایش بازرسی با سگ اشاره کرد.

بنا بر گزارش‌ها، این تدابیر تازه امنیتی بر ۳۲۵ هزار مسافری اعمال خواهد شد که روزانه با دو هزار پرواز وارد خاک آمریکا می‌شوند.

این دو هزار پرواز متعلق به ۱۸۰ خط هوایی‌اند که از ۲۸۰ فرودگاه در ۱۰۵ کشور به مقصد آمریکا بلند می‌شوند.

چند روز پس از صدور فرمان ممنوعیت از سوی آمریکا در فروردین‌ماه، بریتانیا نیز چنین فرمانی را به مورد اجرا گذاشت و هنوز آن را لغو نکرده است.

با این حال فهرست کشورهای شامل این ممنوعیت از سوی بریتانیا تااندازه‌ای با فهرست هشت کشور اعلام‌شده از سوی آمریکا تفاوت دارد؛ در فهرست بریتانیا نام امارات متحده، قطر و کویت دیده نمی‌شود، اما تونس و لبنان به فهرست بریتانیا افزوده شده‌اند.