جايزه ادبی بيژن جلالی امسال به احمد رضا احمدی يکی از مطرح ترين شاعران معاصر اهدا می شود.
پنجمين دوره جايزه ادبی بيژن جلالی امسال به احمد رضا احمدی به خاطر شاعری و تاثيرگذاری او در شعر معاصر و ديگر فعاليت هنری اش از جمله در زمينه ادبيات کودکان و ارايه اولين نوارهای دکلمه شعر، اهدا می شود.
کاميار عابدی منتقد سرشناس، در گفت وگو يی با راديو فردا درباره سابقه ادبی احمد رضا احمدی وبیژن جلالی گفت: «در سال ۴۱ دو مجموعه شعر منتشر شد که توجه عده ا ی از منتقدان و شاعران را برانگيخت که يکی از اين مجموعه ها، روزها نام داشت از بيژن جلالی و ديگری کتاب طرح بود از احمد رضا احمدی.»
آقای عابدی افزود: «شعرهای بيژن جلالی در اين دفتر، شعرهای منثوری بود که به لحاظ مفهوم بر يک مفهوم کاملا مشخص تاکيد می کرد اما شعرهای احمد رضا احمدی شعرهای منثوری بود که به لحاظ مفهومی بسيار لغزان بود و نشان می داد که شاعر اين شعرها توجه عمده اش به يک نوع نوشتن خود به خود يا خود کار است؛ از همان سبک و شکلی که در نهضت سورئاليسم در فرانسه مورد توجه قرار گرفت.» احمد رضا احمدی
آقای عابدی در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا درباره نظرات منتقدان و شاعران دهه ۴۰ درباره شعر احمد رضا احمدی گفت: « شعر احمد رضا احمدی در آن سال ها مورد توجه بسياری از منتقدان و شاعران قرار گرفت که مهم ترين آنها فريدون رهنما بود که از شعر احمدی به عنوان يک نوع شعر موج نو ياد کرد که همچنان در جريان های ادبی ايران به کار برده می شود.»
آقای عابدی افزود: «اما پس از آن، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری در اظهارنظرهای شفاهی، ضمن تاييد بخش هايی از شعر احمدی خواستار ارتباط بيشتر شعرهای احمدی با سوابق زبان شدند و حتی فروغ فرخزاد تاکيد می کرد که احمد رضا احمدی بايد به وزن توجه کند هرچند خود فروغ تصديق می کرد که شايد شعر احمد رضا احمدی به وزن نياز نداشته باشد.»
وی در ادامه گفت: «با اين همه برخی از منتقدان جوان آن روزها مثل اسماعيل نوری علاء، مهرداد صمدی و آيدين آغداشلو به نوبه خود نقدها و تفسيرهای مثبتی را بر شعرهای احمد رضا احمدی نوشتند و جريان شعری که از او شروع می شد را تاييد کردند.»
آقای عابدی در پايان گفت و گوی خود با راديو فردا گفت: «احمد رضا احمدی يک نوع تخيل رها و فرا واقع گرايانه را در شعر فارسی ايجاد کرد که می توان گفت نظيرش قبلا در شعر جديد فارسی ديده نمی شد.»
پنجمين دوره جايزه ادبی بيژن جلالی امسال به احمد رضا احمدی به خاطر شاعری و تاثيرگذاری او در شعر معاصر و ديگر فعاليت هنری اش از جمله در زمينه ادبيات کودکان و ارايه اولين نوارهای دکلمه شعر، اهدا می شود.
کاميار عابدی منتقد سرشناس، در گفت وگو يی با راديو فردا درباره سابقه ادبی احمد رضا احمدی وبیژن جلالی گفت: «در سال ۴۱ دو مجموعه شعر منتشر شد که توجه عده ا ی از منتقدان و شاعران را برانگيخت که يکی از اين مجموعه ها، روزها نام داشت از بيژن جلالی و ديگری کتاب طرح بود از احمد رضا احمدی.»
آقای عابدی افزود: «شعرهای بيژن جلالی در اين دفتر، شعرهای منثوری بود که به لحاظ مفهوم بر يک مفهوم کاملا مشخص تاکيد می کرد اما شعرهای احمد رضا احمدی شعرهای منثوری بود که به لحاظ مفهومی بسيار لغزان بود و نشان می داد که شاعر اين شعرها توجه عمده اش به يک نوع نوشتن خود به خود يا خود کار است؛ از همان سبک و شکلی که در نهضت سورئاليسم در فرانسه مورد توجه قرار گرفت.»
آقای عابدی در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا درباره نظرات منتقدان و شاعران دهه ۴۰ درباره شعر احمد رضا احمدی گفت: « شعر احمد رضا احمدی در آن سال ها مورد توجه بسياری از منتقدان و شاعران قرار گرفت که مهم ترين آنها فريدون رهنما بود که از شعر احمدی به عنوان يک نوع شعر موج نو ياد کرد که همچنان در جريان های ادبی ايران به کار برده می شود.»
آقای عابدی افزود: «اما پس از آن، فروغ فرخزاد و سهراب سپهری در اظهارنظرهای شفاهی، ضمن تاييد بخش هايی از شعر احمدی خواستار ارتباط بيشتر شعرهای احمدی با سوابق زبان شدند و حتی فروغ فرخزاد تاکيد می کرد که احمد رضا احمدی بايد به وزن توجه کند هرچند خود فروغ تصديق می کرد که شايد شعر احمد رضا احمدی به وزن نياز نداشته باشد.»
وی در ادامه گفت: «با اين همه برخی از منتقدان جوان آن روزها مثل اسماعيل نوری علاء، مهرداد صمدی و آيدين آغداشلو به نوبه خود نقدها و تفسيرهای مثبتی را بر شعرهای احمد رضا احمدی نوشتند و جريان شعری که از او شروع می شد را تاييد کردند.»
آقای عابدی در پايان گفت و گوی خود با راديو فردا گفت: «احمد رضا احمدی يک نوع تخيل رها و فرا واقع گرايانه را در شعر فارسی ايجاد کرد که می توان گفت نظيرش قبلا در شعر جديد فارسی ديده نمی شد.»