لاهیجی: سرویس‌های امنیتی ایران، مسئول ربودن موسوی و کروبی

عبدالکریم لاهیجی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران درباره ناپدید شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان در ایران، و همسران آنها هشدار داده‌اند.

همزمان درخواست‌های شخصیت‌های مذهبی و تشکل‌های سیاسی و دینی در ایران برای آزادی آقایان موسوی و کروبی و همسران‌شان هم‌چنان ادامه دارد.

این دو رهبر جنبش سبز در ایران از روز ۲۵ بهمن در حصر خانگی کامل قرار گرفته‌اند و برخی گزارش‌ها حاکی از انتقال آنها به نقطه‌ای نامعلوم در تهران است.

هشدار فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران در مورد ناپدید شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران‌شان در شرایطی ابراز شده است که خانواده آنها نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده‌اند.



خانواده‌های آقایان موسوی و کروبی همچنین گفته‌های مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران در مورد عدم بازداشت و حصر آنها را رد کرده‌اند.

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون جامعه‌های حقوق بشر، در این باره به رادیوفردا می‌گوید:

«وقتی دادستان تهران و دادستان کل کشور می‌گویند آقایان موسوی و کروبی و همچنین همسران‌شان دستگیر نشده‌اند باعث نگرانی است، خب، آن‌ها را ربوده‌اند. اشخاص عادی نمی‌توانند مسئول این اقدام باشند، چون در آن صورت دادستان تهران مکلف است موضوع را از نظر قانونی تعقیب کند. بنابراین مشخص است وزارت اطلاعات، سرویس‌های امنیتی، سپاه پاسداران و مقامات انتظامی و امنیتی پشت این عمل هستند و این‌ها را دزدیده‌اند و به صورت قانونی بازداشت نکرده‌اند که مجبور باشند آنان را تسلیم قوه قضاییه کنند. در این شرایط بعید نیست آن‌ها را حتی از بین ببرند.»
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین اعلام کرده‌اند که در حال انجام اقداماتی برای طرح شکایت نزد گروه تحقیق سازمان ملل برای ناپدید شدن‌های قهری یا ناخواسته در ایران هستند.

آقای لاهیجی در این مورد بیشتر توضیح می‌دهد: «در مورد مسئله ربوده شده‌ها یک کنوانسیون بین‌المللی وجود دارد که بیش از ۳۰ سال از تاریخ تصویب آن می‌گذرد و یک گروه تحقیق در این رابطه وجود دارد که ما به این گروه شکایت می‌کنیم. گروه تحقیق باید از جمهوری اسلامی سوال کند بر سر این چهار نفر چه آمده است. هم خانواده‌ها و هم سازمان‌های حقوق بشری می‌توانند به این گروه تحقیق شکایت کنند. نحوه رسیدگی هم به این صورت است که شکایت به دولت جمهوری اسلامی ابلاغ می‌شود و جمهوری اسلامی باید پاسخ‌گو باشد.»
در این میان آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان و مرجع تقلید حامی معترضان، با انتقاد از وضعیت حاکم بر ایران خواستار آن شده است که آقایان موسوی و کروبی در صدا و سیما حاضر شوند و مطالب خود را بیان کنند و مردم، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با انصاف و حفظ قانون نظر دهند.

وی همچنین راه حل دیگری را پیشنهاد کرد مبنی بر این که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نزد هیئتی که طرفین قبول دارند، به طور علنی مطالب خود را بیان کنند و افزود: «آن گاه معلوم می‌شود که مسئولین چقدر از شرع، قانون و مردم دور شده‌اند.»

همچنین مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای، از اتهام‌های وارد آمده از سوی هواداران رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ایران به میرحسین موسوی و مهدی کروبی و شمار دیگری از شخصیت‌های سیاسی انتقاد کرده است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه خود این پرسش را مطرح کرده است که شخصیت‌هایی چون میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی چرا و به چه جرمی محدود و محصور و از همه حقوق شرعی و قانونی خود محروم و از دسترس علاقه‌مندان و خویشان و فرزندان خود دور شده‌اند.

این تشکل دینی و سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم بازگشت به آرمان‌های انقلاب، به رسمیت شناخته شدن حقوق شرعی و قانونی ملت و اجرای کامل قانون اساسی، خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی شده است.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران هشدار داد: «همان طور که کودتاگران آرای مردم را جابه‌جا کرده و به سرکوب اعتراضات مردمی ادامه داده‌اند، با زندانی کردن زهرا رهنورد، فاطمه کروبی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی گام دیگری در تکمیل نقض اصول قانون اساسی و قوانین آیین دادرسی که تمکین به آنها را ملت از حاکمیت مطالبه می‌کند برداشتند.»

همچنین جمعی از فعالان و حامیان حقوق زنان در نامه‌ای به‌ بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، به حبس و حصر زهرا رهنورد، فاطمه کروبی و همسران آنها، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، اعتراض کرده‌اند.