مقام اسرائیلی:‌ اسرائیل نمی‌تواند منتظر نتیجه تحریم‌های جدید بماند

دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل

دانی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان چنین اظهار نظر کرد که اسرائیل نمی‌تواند «منتظر نتیجه و تأثیرگذاری تحریم‌های جدید علیه ایران بماند و باید سریعاً علیه حکومت ایران اقدام کرد».

به گفته این مقام بلندپایه در دولت اسرائیل که حکومت فعلی ایران را به حکومت هیتلری دهه سی میلادی قرن بیستم تشبیه کرده، باید «فشارهای سنگینی را وارد کرد که به خرد شدن این حکومت [جمهوری اسلامی در ایران] بینجامد».

آقای آیالون این سخنان را به نام نماینده اسرائیل در آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان، کشوری که حساسیت‌ها در آن نسبت به پیشینه حکومت هیتلری زیاد است، بیان کرده است.

به نوشته روزنامه معاریو اسرائیل، معاون وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه به هنگام بیان این سخنان، خطاب خود را متوجه وزیر دفاع آلمان که ریاست نشست را بر عهده داشت کرده است.

کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان از جمعه با شرکت نمایندگان ده‌ها کشور جهان، و صد‌ها صاحب‌نظر امنیتی و دفاعی آغاز به کار کرد.

بنا بر گزارش‌ها، آقای ایالون که ریاست هیئت کشورش در همیش مونیخ را بر عهده دارد، آلمان را در حال حاضر «قوی‌ترین» کشور اروپایی دانسته و گفته است که «آلمان با داشتن چنین جایگاهی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازمندی سایر کشورهای اروپایی به نفت ایران باشد، به گونه‌ای که این کشور‌ها از وابستگی به نفت ایران‌‌ رها شوند».

به نوشته معاریو، توماس ده مایتسیره، وزیر دفاع آلمان، نیز در پاسخ به این سخنان نماینده اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است که «می‌توان تحریم و ممنوعیت خرید نفت از ایران را به طور کامل عملی کرد و همزمان تحریم‌های بیشتری را علیه ایران برقرار کرد و از قبل نیز یک جدول زمان‌بندی شده را (برای بررسی میزان کارآیی واقعی این تحریم‌های جدید) در نظر گرفت و آلمان در هر حال، به ایجاد فشار بر روسیه و چین نیز ادامه می‌دهد».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در روزهای اخیر در سفر به پکن، از سران چین خواسته بود که آنها نیز به تحریم خرید نفت از ایران بپیوندند، اما این درخواست در نهایت با پاسخ رد دولت‌مردان چینی روبه‌رو شد.

سران دولت کنونی اسرائیل و از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، عادت دارند که در دیدار‌هایشان با سران آلمان همواره پیشینه حکومت نازی‌های آلمان را به آنها یادآور شوند.

آقای نتانیاهو نیز تاکنون چندین بار گفته است که ایرانِ امروز مانند حکومت آلمان نازی در سال ۱۹۳۸ است، اندکی پیش از آن که هیتلر موجب آغاز جنگ جهانی دوم و از جمله هولوکاست (کشتار بیش از شش میلیون نفر از یهودیان اروپا) شد.

گیدو وستر وله، وزیر امور خارجه آلمان، نیز که در روزهای گذشته در اسرائیل بود، چنین نظری را از بسیاری از مقامات اسرائیلی شنید و در برابر، قول داد که مقابله با برنامه اتمی ایران هم‌چنان در صدر اولویت‌های دولت خانم آنگلا مرکل بماند.

نخست وزیر اسرائیل در روزهای اخیر از تصمیم اتحادیه اروپا در زمینه تحریم خرید نفت از ایران که از ماه ژوییه عملی خواهد شد ابراز خرسندی عمیق کرده، ولی گفته است که این ممنوعیت باید از هم اینک برقرار گردد، زیرا «ممکن است چند ماه دیگر دیر باشد».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در روزهای اخیر نسبت به اثربخشی واقعی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران ابراز «تردید» کرده است.

اهود باراک روز پنج‌شنبه در کنفرانس امنیتی هرتصلیا در اسرائیل در حالی که شماری از مقامات امنیتی کنونی و پیشین جهان شنونده سخنان او بودند، گفت در مقابله با برنامه اتمی ایران باید تردید‌ها را کنار گذاشت، زیرا «کسی که نه اکنون، که بعداً، به این واقعیت می‌رسد، متوجه خواهد شد که دیگر خیلی دیر شده است».

اهود باراک در روزهای اخیر همچنین گفته بود که پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران به مرحله‌ای نزدیک می‌شود که دارد در برابر هر نوع حمله‌ای به مصونیت می‌رسد.

روزنامه واشینگتن پست روز جمعه گزارش داد که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، ارزیابی می‌کند که حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در بهار سال جاری عملی شود.

آقای پانه‌تا این گزارش واشینگتن پست را که به قلم یکی از تحلیل‌گران و بااستناد به اظهارات خود او منتشر شده بود، رد نکرده و سکوت را بر اظهار نظر ترجیح داده است.