روزنامه‌هاى شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

روزنامه هاى تهران امروز ، جام جم و رسالت در شماره روز شنبه ۲۹ خرداد به مناسبت سالگرد سخنان شديدالحن آيت الله على خامنه اى در اولين نماز جمعه پس از انتخابات يادداشت هايى منتشر كرده و به تحليل آن سخنرانى و آثارش بر وقايع پس از انتخابات پرداخته اند.

روزنامه تهران امروز در سرمقاله اى با عنوان « اگر به اين خطبه گوش مى‌كردند » درباره سخنان شديدالحن آيت الله خامنه اى در اولين نماز جمعه پس از انتخابات كه به فاصله يك روز به سركوب و كشتار معترضان پس از انتخابات از سوى نيروهاى نظامى و انتظامى در تهران منجر شد را حائز « حساسيت» توصيف كرده و نوشته كه ۲۹ خرداد ۸۸ « به اندازه روز انتخابات در تقويم سياسى ايران از اهميت و حساسيت ويژه‌اى برخوردار است چرا كه ملاك و معيار كاملى از ولايت‌پذيرى و قانونگرايى نخبگان سياسى ايران به شمار مى‌آيد. »

اين روزنامه همچنين با تاكيد براينكه سخنان ۲۹ خرداد آيت الله خامنه اى « ملاك و معيار كاملى از ولايت‌پذيرى و قانونگرايى نخبگان سياسى ايران به شمار مى‌آيد » نوشته « در اين روز مقام رهبرى در نماز جمعه تاريخى خود حجت را بر همه تمام كردند و آنچه را كه مى‌بايست گفته شود را فرمودند ، اما متاسفانه سران معترضين نخواستند يا نگذاشتند كه بخواهند، يا به هر شكلى كه بود، به ولايت كه اصلى‌ترين ماده قانون اساسى است، گردن ننهادند و به راهى افتادند كه جز خسران و آشوب و درگيرى هيچ سرنوشت ديگرى در انتظارشان نبود و نيست. »

تهران امروز در اين سرمقاله به غير از آيت الله خامنه اى تنها از ميرحسين موسوى به عنوان «شخص» نامبرده و وى را به قرار گرفتن در مقابل رهبرجمهورى اسلامى و مخالفت با ولايت فقيه متهم كرده است.

روزنامه رسالت نيز در يادداشتى با عنوان « بازخوانى نماز جمعه تاريخى ۲۹ خرداد » از آيت الله خامنه اى با عنوان « نعمت الهى » و از اعتراضات پس از انتخابات به عنوان « شورش اشرافيت بر جمهوريت » نامبرده و با اشاره به اينكه رهبرجمهورى اسلامى در نماز جمعه ۲۹ خرداد گفته بود « اگر نخبگان سياسى بخواهند قانون را زير پا بگذارند، يا براى اصلاح ابرو، چشم را كور كنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج ها، آنهايند ». این روزنامه از ميرحسين موسوى به عنوان رهبر اعتراضات پس از انتخابات نامبرده و نوشته « موسوى كه پيش از انتخابات دم از قانون گرايى مى زد امروز پس از گذشت يك سال به يكى از قانون شكنان اصلى و مخالفان با مبانى مرصوص نظام مقدس اسلامى تبديل شده است. »

اين روزنامه همزمان اظهارات حسين فدايى از نزديكان محمود احمدى نژاد و دبيركل « جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامى » درباره نحوه سركوب اعتراضات پس از انتخابات را منعكس كرده و به نقل از وى نوشته « در اتفاقى كه پس از انتخابات افتاد عده اى به دنبال آتش افروزى بودند و مى خواستند با اصل نظام برخورد كنند از همين رو همه بايد بسيج مى شدند تا آن راخاموش كنند و اگر در لابه لاى اين حادثه يك كار خلافى صورت گرفته هيچ كس آن خلاف را نمى پسندد و تائيد نمى كند. »

آقاى فدايى همچنين از فجايعى چون « بازداشتگاه كهريزک » به عنوان برخى تخلفات ماموران نامبرده و گفته كه چنين مواردى را بايد حكومت مستقر در ايران پس از سركوب اعتراضات و « در موقع مناسب » به عنوان « آسيب ها، ضعف ها، خلاف ها و رفتارهاى غيرقانونى » مورد بررسى قرار دهد.

روايت جام جم: چرا انتخابات ابطال نشد

روزنامه جام جم نيز به مناسبت نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ و سخنان شديد الحن آيت الله خامنه اى در آن روز ، تحليلى منتشر كرده و براى نخستين بار نوشته كه درصورت ابطال انتخابات سال ۸۸ ممكن بود محمود احمدى نژاد و حاميانش در مقابل آيت الله خامنه اى قرار مى گرفتند.

به نوشته این روزنامه « از جمله مواردى كه درباره آن يا سخنى گفته نشده يا كمتر به آن پرداخته شده است پاسخ اين سوال است كه آيا دو طرف ماجرا يعنى «نظام» و « معترضين به نتيجه انتخابات » مى‌توانستند غير از آنچه عمل كردند، عمل كنند يا آنچه رخ داد گزينه‌هاى منحصر به فرد بود؟ »

اين روزنامه در ادامه با دفاع از عدم پذيرش ابطال انتخابات از سوى آيت الله خامنه اى به رغم اعتراض ۳ كانديداى ديگر انتخابات رياست جمهورى به تقلب گسترده در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ نوشته « تصور كنيد، نظام به جاى آنچه عمل كرد يعنى عدم عقب‌نشينى و نپذيرفتن ابطال انتخابات، البته پس از مهلت و فرصت طولانى به معترضين براى ارائه مستندات خود، اگر مى‌پذيرفت كه انتخابات را باطل اعلام كند و آن را تجديد نمايد چه اتفاقى مى‌افتاد؟ » و تاكيد كرده كه « مفهوم پذيرفتن چنين گزينه‌اى به معناى پذيرش تقلب ۱۱ ميليونى در انتخابات بود. »

نويسنده روزنامه جام جم در عين حال براى توجيه مخالفت رهبرجمهورى اسلامى با ابطال انتخابات نوشته اگر نظام « مى‌پذيرفت انتخابات تكرار شود اولا از كجا معلوم نامزد پيروز و خيل هوادارانش تمكين مى‌كردند و اگر نمى‌كردند نظام به چه شكل و بر اساس چه قانونى بايد آنها را وادار به پذيرش اين تصميم مى‌كرد و اگر آنها نيز به فرض وارد اعتراضات خيابانى مى‌شدند، تكليف چه بود؟ »

اين روزنامه حتى اشاره كرده كه درصورتى كه رهبرجمهورى اسلامى انتخابات را ابطال مى كرد در عمل شوراى نگهبان و وزارت كشور ديگر اعتبارى براى برگزارى انتخابات مجدد نداشتند و معلوم نبود كه چه نهادى بايد انتخابات ديگرى را برگزار مى كرد.

جام جم همچنين نوشته كه « پذيرش تقلبى اين چنين علاوه بر اين كه همه بخش‌هاى نظام را زير سوال مى‌برد، به دليل عدم انطباق با قانون اين پيام را داشت كه اگر به نظام فشار وارد شود، نظام مجبور به عقب‌نشينى مى‌شود و اين پيام در عرصه داخلى زمينه‌ساز زياده‌خواهى‌هاى ديگرى مى‌شد از جمله اين‌كه نتيجه انتخابات، خارج از مجارى قانونى و صندوق‌هاى راى در اردوكشى‌هاى خيابانى تعيين شود.»

روزنامه جام جم با تاكيد براينكه « يك قدم عقب‌نشينى نظام از موضعى كه اتخاذ كرد چه عواقب شومى را براى كشور داشت » نوشته كه « اگر آقاى مهندس موسوى واقعا خود را پيروز انتخابات مى‌دانست به جاى آنچه عمل كرد، در مهلت قانونى همه تلاش خود را براى اثبات ادعاى خويش به كار مى‌گرفت و پس از آن‌كه نتيجه نگرفت، بيانيه‌اى مى‌داد و ضمن تكرار ادعاى خود به خاطر احترام به قانون و مصالح كشور نتيجه را مى‌پذيرفت » تا در آينده بتواند در چارچوب قوانين كشور بار ديگر در صحنه سياسى فعاليت كند.

احمد جنتى: با تمام قدرت سركوب كنيد

روزنامه كيهان اظهارات احمد جنتى دبير شوراى نگهبان را در نماز جمعه ۲۸ خرداد ۸۹ تهران منتشر كرده و به نقل از وى نوشته « كسانى كه مى خواهند دشمن از آنها تعريف كند خط امامى نيستند و دروغ مى گويند و با تمام قدرت بايد سركوب شوند. »

دبير ۸۴ ساله شوراى نگهبان كه همزمان امام جمعه تهران نيز هست گفته كه « از ۱۸تير به بعد نقشه هايى براى براندازى نظام و ولايت فقيه از سوى دشمن طراحى شد اما با درايت، هوشيارى و سخنرانى ها و موضع گيرى هاى به موقع مقام رهبرى و به لطف خدا از همه اين بحران ها عبور كرديم.»

روزنامه كيهان همزمان اظهارات آيت الله مصباح يزدى در مورد لزوم دخالت دولت در دين مردم را منتشر كرده و به نقل وى نوشته « عده اى گمان مى كنند كه دستگاه هاى حاكم در برابر دين مردم مسئوليتى ندارند و اين عمل برعهده حوزه و ديگر نهادها است، اما اين تفكر از مايه سكولار تفكيك دين از سياست است و در بينش اسلامى حفظ دين مردم بزرگترين وظيفه دستگاه هاى حاكم است. »

محمد تقى مصباح يزدى با تاكيد براينكه بايد براى فتنه هاى آتى آماده باشيم گفته « دستگاه هاى نظام بايد از نفوذ افراد بيگانه در پست هاى كليدى جلوگيرى كنند و دشمنان را به مردم معرفى نمايند. »

اين روزنامه در خبرى ديگر از قول فرمانده بسيج نقش اين نيروى شبه نظامى وابسته برسپاه پاسداران در سركوب اعتراضات را تائيد كرده و به نقل از محمدرضا نقدى نوشته « ظرفيت بسيج در جنگ نرم بالا است و اصولاً با همين ظرفيت، خواب دشمنان نظام را در فتنه ۸۸ خنثى كرديم. »

به نوشته كيهان سرتيپ پاسدار نقدى همچنين خواستار بركنارى « استادان خوب » اما به گفته وى « بى بصيرت » از دانشگاه ها شده و گفته « اساتيد ما بايد داراى بصيرت كافى باشند، وجود استادان خوب ولى فاقد بصيرت در دانشگاه ها و مراكز علمى كشور خطرناك است. »

« اگر روزى نفت ايران را نخرند چه كنيم »

روزنامه ابرار اظهارات رييس ديوان محاسبات درباره مصرف در آمد ناشى از صادرات نفت به واردات را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته اين روزنامه عبدالرضا رحمانى فضلى با اشاره به اينكه « هنگامى كه برخى محصولات كشاورزى به كشور واردمى شود به دليل اينكه ما قدرت رقابت در اين زمينه را نداريم مشكلات زيادى به وجود مى آيد » به توجيه مقامات دولتى درباره واردات محصولات كشاورزى به بهانه نداشتن تكنولوژی پيشرفته در كشور گفته « آيا توليد سيب، سيب زمينى، پياز و ... هم نيازمند تكنولوژى پيشرفته است؟ »

رييس ديوان محاسبات با تاكيد براينكه « ما در سال گذشته هر بشكه نفت را ضرب در ۳۷ دلار كرديم و در بودجه گذاشتيم و خرج كرديم و در سال جارى نيز ما هر بشكه نفت را ضرب در ۶۵ دلار كرديم و دوباره مشغول خرج شدن شديم » به خاطر هزينه پول صادارات نفت براى واردات محصولاتى كه در طول تاريخ ايران توليد كننده آن بوده گفته « اگر روزى نفت تمام شد و يا اصلا كسى نفت ما را نخريد چه بايد كرد و آيا ما اصلا حق داريم از ثروت نسل هاى آينده اينگونه استفاده كنيم. »

روزنامه آرمان نيز همزمان خبر داده كه صادرات نفت از بنادر كشور در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد كاهش يافته است.

به نوشته اين روزنامه بر اساس آمارهاى سازمان بنادر و دريانوردى ميزان صادرات نفت از بنادر كشور در حالى به يك ميليون و ۸۴۰ هزار تن رسيد كه در مدت مشابه سال قبل اين ميزان بيش از ۲ ميليون و ۴۵۱ هزار تن بوده است.