اداره‌های هنگ‌کنگ از صبح دوشنبه کار خود را از سر گرفتند

صبح روز دوشنبه در هنگ‌کنگ

در حالی‌که دوشنبه صبح، روز کاری در هنگ‌کنگ آغاز شده است، گروهی از معترضان که طی هفته گذشته در فضاهای عمومی این منطقه مهم تجاری دست به تحصن زده بودند، پس از تهدید دولت این شهر، خیابان‌ها را ترک کرده‌اند.

کارمندان از صبح دوشنبه به محل کار خود رفته و گزارش‌ها حاکی‌ست جلوی آنها مانعی ایجاد نشده است.

بسیاری از معترضانی که در محله اداری مونگ‌کنگ، در هنگ‌کنگ جمع شده بودند، جایی که در روزهای گذشته میان آنها و هوادران دولت درگیری‌های رخ داد، آن را ترک کرده‌اند. اما از صبح ۱۴ مهر ماه هنوز گروهی از آنها در اطراف حضور دارند.

روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست، چاپ هنگ‌‌کنگ، صبح دوشنبه خبر از حضور نزدیک به ۲۰ نفر از دانشجویان در اطراف ساختمان دولت، در انتظار لانگ چون‌ئینگ، مدیر اجرایی منطقه، داده بود. هر چند گزارشی از ورود مدیر اجرایی به دفترش منتشر نشده است.

گزارش‌ها از هنگ‌کنگ از حضور ده‌ها معترض در ناحیه ادمیرالتی، از مراکز اصلی اعتراض‌های روزهای گذشته، تا ساعت ده صبح حکایت دارند.

خبرگزاری رویترز تخمین زده بود که تا نیمه‌های شب یک‌شنبه چهار هزار نفر هنوز در منطقه ادمیرالتی حضور داشتند.

یکی از جوانان معترض شهر به خبرگزاری رویترز گفته است «ما می‌ترسیم که پلیس هجوم بیاورد به همین خاطر برای حمایت به اینجا آمده‌ایم.»

دولت اجرایی منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ به معترضان تا روز کاری دوشنبه فرصت داده بود تا خیابان‌ها را ترک کنند.

پکن، که از دولت اجرایی منطقه حمایت می‌کند، اعتراض‌ها را «غیرقانونی» توصیف کرده است.

طی هفته گذشته و زمانی که اعتراضات کم‌سابقه منطقه به حضور ده‌ها هزار نفر از هواداران آزادی‌های بیشتر انتخاباتی در خیابان‌ها انجامید، رسانه‌های دولتی چین بارها معترضان هنگ‌کنگی را تهدید کردند.

از جمله روزنامه «پیپل دیلی» که تحت کنترل حزب کمونیست چین است، هشدار داده بود که تظاهرکنندگان با «عواقبی غیر قابل تصور» روبه‌رو خواهند شد.

در آغاز اعتراضات در هفته گذشته درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس و معترضان عمدتا جوان رخ داده بود که ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

طی روزهای بعد درگیری‌هایی میان هواداران دولت و معترضان صورت گرفته است.

منطقه مونگ‌کنگ، که به طور عمده مشهور به حضور دسته‌های خلاف‌کار است، مرکز عمده درگیری‌ها بود.

درگیری میان گروهی از افراد با معترضان؛ دسته‌های خلاف‌کار از سوی معترضان به حملات روزهای گذشته متهم شده‌اند

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها انتقاداتی را از «برخورد انفعالی» پلیس با خشونت دسته‌های خلاف‌کار - مشهور به «سان‌هه‌هوی»- علیه معترضان، منتشر کرده‌اند.

رویترز می‌گوید پلیس هرگونه اتهام ارتباط میان نیروهای امنیتی و دسته‌های خلاف‌کار را رد کرده است.

گروهی از خلاف‌کاران پس از درگیری با معترضان بازداشت شده‌اند.

اعتراضات کم‌سابقه هنگ‌کنگ پس از آن شدت گرفت که دولت چین اصلاحات قوانین انتخاباتی را در این منطقه تصویب کرد. معترضان می‌گویند بنا بر این قوانین -که دولت هنگ‌کنگ قصد تصویب و اجرای آن را دارد- تنها نامزدهای نزدیک به پکن می‌توانند در انتخابات برای ریاست دولت اجرایی شرکت کنند.

دولت منطقه نقش قوه مجریه را بازی می‌کند و از اختیارات اجرایی گسترده‌ای برخوردار است.

در این اصلاحات برای نخستین بار مردم در رای‌گیری مستقیم به نامزدها رای می‌دهند. این موضوع البته خواسته معترضان هنگ‌کنگی نیز هست، اما آنها می‌خواهند تا رای‌گیری مستقیم از فهرستی باز از نامزدها انجام شود.