آیا تاکسی اینترنتی در ایران غیرقانونی می‌شود؟ 

استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در تهران افزایش چشمگیری یافته است؛ در دسترس بودن و خدمات و قیمت مناسب‌ سبب شده کسب‌وکار آژانس‌ها و تاکسی‌های عادی با مشکل روبه‌رو شود.

با اینکه شرکت‌هایی که چنین خدماتی را ارائه می‌دهند ثبت قانونی شده‌اند ولی اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران این سرویس‌ها را غیر قانونی می‌داند و خواهان آن است تا این سرویس‌ها زیر چتر این اتحادیه وارد شوند و از قیمت‌های این اتحادیه پیروی کنند.

قاسم قربانیخواه رئیس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران درباره این سرویس‌ها گفته است «اتحادیه اتومبیل کرایه تهران به دلیل شکایات متعددی که از این شرکت‌ها به اتحادیه شده سعی دارد این دسته از ارائه‌دهندگان خدمات را تحت پوشش خود درآورد».

او در ارتباط با فعالیت برخی شرکت‌هایی که از طریق نرم‌افزارهای اینترنتی اقدام به ارسال خودرو به مردم می‌کنند، گفته است «فعالیت این شرکت‌ها به صورت ثبت شرکت انجام شده و تحت نظارت هیچ اتحادیه‌ای نبوده همچنین خلا قانونی که بین ثبت شرکت‌ها و نظارت اتحادیه‌ها وجود دارد باعث شده تا این فعالیت‌ها به صورت قارچ‌گونه رشد کند. با توجه به مشکلاتی که اخیرا برای مردم در ارائه این خدمات ایجاد شده و شکایات مکرری که از این شرکت‌ها به دست مسئولین رسیده، باعث شده تا اتحادیه از اتاق اصناف کشور تقاضا کند که این شرکت‌های ارائه کننده خدمات خودرو را تحت پوشش خود درآورد».

رئیس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران با اشاره به نداشتن مجوز ارائه دهندگان خدمات اینترنتی خودرو می‌گوید: «در حال حاضر تمامی نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات خودرو به متقاضیان بدون جواز بوده و تحت نظارت هیچ نهادی نیست و مردم باید توجه داشته باشند که در صورت بروز مشکل هیچ نهادی پاسخگوی ضرر جانی و مالی افراد نخواهد بود. از لحاظ قانونی این شرکت‌ها موظف به پیروی از قوانین اتحادیه هستند، هر صنفی باید تحت نظر یک دسته اتحادیه قرار گیرد تا بتوان با توجه به نرخ مصوب اتحادیه به نرخ گذاری برای خدمات ارائه شده خود بپردازد».

در ایران به تازگی فعالیت شرکت‌های کرایه و اشتراک‌گذاری خودرو، بیش از پیش در حال گسترش است، که سودهای کلانی را برای صاحبان این دست از کسب و کار‌ها همراه دارد. این بخش از فعالیت‌های اقتصادی که در حوزه استارت‌آپ‌ها می‌گنجد سودآور، دارای ریسک بالا و بسیار متنوع و همه‌گیر است.

در شهرهایی مثل تهران که ترافیک سنگینی دارد و در عین حال از سیستم حمل و نقل عمومی متناسب با جمعیت شهر بی‌بهره است، عموم مردم تردد با ماشین‌های سواری را ترجیح می‌دهند. اما مشکلاتی مانند بالا بودن نرخ کرایه، یا عوض‌کردن چندباره تاکسی وجود دارد.

حال اگر ماشینی باشد که درست در مسیر مورد مسافری حرکت کند، اما ارزان‌تر از سواری‌های «آژانس» یا «دربست» تمام شود، احتمالا بسیاری آن را ترجیح می‌دهند.

دو سال پیش، اسنپ به عنوان یک استارت آپ در صنعت حمل و نقل کشور متولد شد.

↵​ ​در مورد اپلیکیشن‌های درخواست خودرو در ایران بیشتر بخوانید

اکنون با دو سال سابقه کار، چند هزار راننده و چندصد هزار مسافر از اپلیکیشن این شرکت استفاده می‌کنند.

رقیب اسنپ در ایران تپ سی است. این سرویس خیلی سریع توانست رشد کند و به رقیبی جدی برای اسنپ تبدیل شود.