مک‌کانل: تائید توافق اتمی در کنگره هدفی سخت برای اوباما خواهد بود

میچ مک‌کانل

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنای کنگره آمریکا روز یک‌شنبه ۲۱ تیر ماه، گفت چنانچه طرف‌های مذاکره با ایران، در وین به توافق جامع نهایی دست پیدا کنند، گرفتن تائید کنگره، برای رئیس‌جمهوری ایالات متحده «هدف بسیار سختی» خواهد بود.

میچ مک‌کانل در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس گفته است «اگر [توافق] حاصل شود، در کنگره، هدف سختی خواهد بود.»

او افزوده است «ما الان هم می‌دانیم که این (توافق) ایران را در آستانه اتمی شدن قرار می‌دهد».

کنگره که اکثریت آن در درست جمهوری‌خواهان است می‌تواند نقش مهمی در تائید توافق نهایی بازی کند.

بسیاری از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه، موکدا مخالفت خود را مذاکرات جاری اتمی نشان داده‌اند.

دو مجلس آمریکا هر توافقی که با تهران به دست آید را مرور و بازبینی خواهند کرد. روندی که می‌تواند تا ۶۰ روز طول بکشد. نمایندگان می‌توانند با آن مخالفت کنند هر چند باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز می‌تواند از حق وتوی خود استفاده کند و رای مخالف را رد کند. در آن صورت کنگره می‌تواند دوباره تلاش کند تا به اکثریتی دو سومی برسد تا قدرت وتو را از اوباما سلب کند. چنانچه چنین چیزی ممکن شود، کاری که ممکن آسان نباشد، نمایندگان می‌توانند جلوی لغو تحریم‌ها را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز رابرت منندز، نماینده ارشد در امور سیاست خارجی در میان دمکرات‌ها، نیز گفته در مورد چشم‌انداز پس از توافق اتمی «اندیشناک» است.

آقای منندز از هم‌حزبی‌های باراک اوباما و در عین حال از طراحان تحریم‌ها علیه ایران است.

از دیگر نمایندگان کنگره ایالات متحده، که او نیز مجددا مخالفت خود را با توافق نهایی نشان داده، لیندزی گراهام، از نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی‌ست. آقای گراهام روز چهارشنبه مذاکرات با ایران را بزرگترین تهدید موجود علیه نظم جهانی توصیف کرد.

شبیه این مخالفت‌ها را بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز نشان داده و طی ساعت‌های گذشته بر آنها تاکید کرده است.

روز یک‌شنبه جان بینر، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، گفت «توافق نکردن، بهتر از یک توافق بد است». به گفته او اگر اوباما میز مذاکرات را ترک کند، تحسینش می‌کند.

مذاکرات اتمی وارد واپسین مهلتی که طرف‌ها چندین بار آن را تمدید کردند، شده است. گمانه‌زنی‌ها بیش از پیش از احتمال اعلام توافق نهایی در روز دوشنبه حکایت دارند.