شورشیان سوری «داعش» را از یک «منطقه‌ راهبردی» عقب راندند

یکی از شورشیان گروه فيلق الرحمان

بنا بر گزارش‌ها از سوریه گروهی از شورشیان مخالف بشار اسد، موفق شده‌اند نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی را از «مناطقی راهبردی» در شمال آن کشور عقب برانند و یک راه تدارکاتی «داعش» از طریق ترکیه را قطع کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، ۱۹ خرداد می‌گوید شورشیان همزمان با برخی گروه‌های اسلام‌گرا، حملاتی را علیه «حکومت اسلامی» از هر دو منطقه اعزاز و مارع انجام داده‌اند. در پی این حملات شبه‌نظامیان داعش از روستاهایی در شمال آن کشور خارج شده‌اند که به تصرف این جاده تدارکاتی منجر شده‌است.

خبرگزاری فرانسه از رامی عبدالرحمن، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، نقل کرده که قوای «حکومت اسلامی» حتی از شهرها و روستاهای شرق این جاده مهم نیز خارج شده‌اند.

شورشیان سوری در گروه «نیروهای سوریه دمکراتیک» نیز چندی‌ست که در نبردها علیه «حکومت اسلامی» پیشروی‌های مهمی کرده‌اند و ۱۵ خردادماه موفق شدند خود را به پنج کیلومتری شهر منبج برسانند.

ارتش دولتی سوریه که خود درگیر نبردهایی با شورشیان است و به بمباران مناطق تحت کنترل آنها ادامه می‌دهد، نیز حملاتی به شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» و نیز گروه «جبهه‌النصره» انجام داده‌است.

گروه داعش نزدیک به دو سال پیش شروع به تصرف مناطقی گسترده از سوریه و عراق کرد و در هر دو کشور «خلافت اسلامی» به رهبری ابوبکر بغدادی را اعلام کرد.

از فلوجه، در پنجاه کیلومتری غرب بغداد، منطقه دیگری که ارتش عراق و شبه‌نظامیان متحد آن، در نبرد با گروه «خلافت اسلامی» هستند، نیز گزارش‌هایی از پیشروی‌های نیروهای دولتی منتشر شده‌است.

ائتلافی به رهبری آمریکا از «سوریه دمکراتیک» و نیز نیروهای مسلح عراقی، در هر دو کشور، حمایت هوایی می‌کند.

جاده‌های تدارکاتی «داعش» منطقه‌ای را از جرابلس در مرز ترکیه و سوریه تا شهر منبج و سپس به سمت جنوب شرقی در کرانه رود فرات تا شهر رقه ادامه مییافت.