بالا رفتن قیمت نفت به رغم تعهد عربستان برای افزایش تولید

قیمت نفت علی رغم قول عربستان سعودی برای افزایش تولید، همچنان بالا رفت. (عکس: AFP)

به رغم تعهد عربستان سعودی برای افزايش توليد نفت در اجلاس جده، ادامه تنش شديد بين ايران و اسرائيل موجب شد که قيمت نفت، روز دوشنبه، باز هم افزايش يابد.


قيمت نفت خام سبک در آمريکا، روز دوشنبه، به بشکه ای ۱۳۶.۵ دلار رسيد و نفت برنت لندن نيز بشکه ای ۱۳۶.۱۵ دلار معامله شد.


هر بشکه نفت در هفته گذشته، به قيمت رکورد ۱۴۰ دلار رسيد و موجب نگرانی شديد بسياری از کشورها شد.


اوایل هفته جاری، وزيران انرژی بيش از ۳۰ کشور و مقام های عالی رتبه بزرگترين شرکت های نفتی جهان، در اجلاس جده در عربستان با يکديگر ملاقات کردند تا در مورد افزایش روزافزون قیمت نفت چاره اندیشی کنند.


عربستان سعودی اعلام کرد که دويست هزار بشکه به توليد خود در شش ماه آينده اضافه می کند ولی در بيانيه پايانی، سخنی از اقدام فوری برای مقابله با افزايش زده نشد.


يکی از ديپلمات های اروپايی که نخواست هويتش فاش شود به رويترز گفته است: «اجلاس جده واقعا نا اميد کننده بود و فقط عربستان متعهد شد تا توليد نفت خود را افزايش دهد.»


بسياری از صاحبنظران معتقدند که حتی اگر عربستان سعودی توليد نفت خود را افزايش دهد، اين کشور قادر نخواهد بود تاثيری زيادی بر قيمت نفت گذاشته و موجب کاهش آن شود.


  • «در کوتاه مدت عرضه نه چندان زياد نفت در بازار و تنش شديد بين ايران و اسرائيل موجب می شود که قيمت نفت همچنان بالا بماند.»
یک تحلیلگر نفتی

علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی گفت:« ذخاير نفت برای چند دهه آينده وجود دارد و ترس از پايان يافتن ذخاير نفت، بی مورد و بی جا است.»


در همين حال مارک پروان، از تحليلگران ارشد بانک «ای ان زد» در ملبورن استراليا، در مورد افزايش قيمت نفت علی رغم سخنان وزير نفت عربستان می گويد: « تعهد عربستان برای افزايش توليد نفت در ابتدا موجب کاهش قيمت نفت شد ولی در واقعيت فقط چنين قولی نمی تواند بازار را آرام کند.»


وی می افزايد: « در کوتاه مدت عرضه نه چندان زياد نفت در بازار و تنش شديد بين ايران و اسرائيل موجب می شود که قيمت نفت همچنان بالا بماند.»


روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز روز جمعه خبر داد که بيش از يکصد فروند جنگنده اف- ۱۵ و اف- ۱۶ نيروی هوايی اسرائيل اخيرا رشته مانورهايی در فضای شرقی دريای مديترانه انجام داده اند و فاصله ۱۵۰۰ کيلومتری را درنورديده اند که دقيقا همان فاصله کشور اسرائيل تا تاسيسات هسته ای نطنز در ايران است.


متخصصين امور انرژی نگرانند که هر گونه جنگ با ايران موجب مختل شدن صادرات نفت از تنگه هرمز شود. حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين تنگه به سراسر جهان صادر می شود.


در همين حال شبه نظاميان نيجريه اعلام آتش بس کرده و گفته اند که به تاسيسات نفتی اين کشور حمله نمی کنند و خواستار گفت و گو با دولت شدند.


حملات اين شبه نظاميان در هفته گذشته به تاسيسات نفتی، نيجريه را از توليد ۳۴۰ هزار بشکه نفت محروم کرد.