رابرت ردفورد بار ديگر پشت دوربين قرار می گيرد

رابرت ردفورد در جشنواره فیلم ساندنس.

در حالی که بيست و پنجمين دوره جشنواره فيلم های مستقل ساندنس، سه شنبه به پايان رسيد؛ بنيان گذار اين جشنواره، بازيگر و کارگردان معروف آمريکايی، رابرت ردفورد ۷۲ ساله، اعلام کرد به "پشت دوريبن" باز می گردد.

دو سال پس از تریلر سياسی «شيرها برای بره ها»، رابرت ردفورد در نظر دارد طرح تازه خود را که در واقع چندان هم جديد نيست عملی سازد.

به نوشته وال استريت جورنال، اين فيلم جديد «The Company You Keep» نام دارد که نزديک به شش سال پيش قرار بود رابرت ردفورد آن را به مرحله اجرا گذارد اما اجرای آن با کار بيشتر بر روی فيلمنامه به بعد موکول گرديد.

اين فيلم بر اساس رمانی به همين نام نوشته نيل گوردون است و موضوع آن به مسائل سياسی بازمی گردد.

رمان نیل گوردون، ماجرای وکيلی است که در دهه ۷۰ ميلادی عضو يکی از گروه های سياسی زيرزمينی و راديکال بوده و قتل يک نفر در گذشته عاملی می شود که او به عنوان حامی اين قتل متهم شناخته شود و به دنبال اين ماجرا به دنبال دوستان گذشته خود در گروه مخفی بگردد.

ردفورد که پيش از اين با بازی در فيلم هايی چون «سه روز کندور» (۱۹۷۵)، «تمام مردان رئيس جمهور» (۱۹۷۶)، «هاوانا» (۱۹۹۰)، «کفش های کتانی» (۱۹۹۲)، «پاک کردن» (۲۰۰۴) و غيره علاقه خود را به مضامين سياسی – اجتماعی نشان داده از جمله سينماگرانی است که همواره در باره مسائل سياسی روز اظهار نظر کرده و فیلم ساخته است.

او آخرين فيلم خود «شيرها برای بره ها» را «حرف ها و ناگفته هايی از آن چه در افغانستان گذشته» می داند و در مراسم بازگشايی جشنواره ساندنس امسال سياست های جرج بوش را شديدأ مورد انتقاد قرار داد.

رابرت ردفورد که يک بار به خاطر ساختن فيلم «مردم عادی» (۱۹۸۰) اسکار بهترين کارگردانی را از آن خود کرد و بار دوم در سال ۲۰۰۲ اسکار افتخاری را برای کارنامه هنری اش دريافت نمود، تا کنون به عنوان بازيگر در ۳۵ فيلم ظاهر شده و از سال ۱۹۸۰ که به فيلمسازی روی آورد، ۷ فيلم را کارگردانی کرده است.

فيلمبرداری «The Company You Keep» قرار است در ماه ژوئيه آينده آغاز شود. اقتباس سينمايی اين رمان را لم دابس، نويسنده فيلمنامه فيلم «لايمی» (۱۹۹۹)، ساخته استيون سودربرگ، بر عهده دارد.

رابرت ردفورد همزمان با اين فيلم بر روی طرحی سينمايی در باره جکی رابينسون، بازيکن معروف تاريخ بيس بال آمريکا کار می کند.

جکی رابينسون، نخستين آمريکايی آفريقايی تبار است که در ليگ برتر بيس بال آمريکا بازی می کرد و از مدافعين خستگی ناپذير حقوق مدنی سياهان بود.