استراتژی استفاده از ايرانيان مقيم کانادا در جهت منافع جمهوری اسلامی

Iran -- Abdolfazl Eslami Abolfazl Eslami, the former counselor of Iranian embassy in Japan, undated

نويسنده گزارش بيش از دو سال در وزارت امور خارجه، اداره آمريکا و کانادا، چگونگی بهره برداری وزارت اطلاعات از ايرانيان مقيم کانادا را مشاهده و همچنين در جريان پيگيری علل کشته شدن خانم زهرا کاظمی در زندان اوين، شاهد کارشکنی و دخالت مستقيم نمايندگان دادستانی (قاضی مرتضوی) جهت مختومه نمودن پرونده و دستگيری وکلای خانم زهرا کاظمی و استفاده از ايرانيان مقيم کانادا در اين رابطه بوده است.

اين گزارش در دو بخش، چگونگی استفاده از ايرانيان مقيم کانادا در خدمت منافع رژيم را توضيح می دهد.

بخش اول:

رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی در کانادا، اخيرا در باره استفاده از ايرانيان در جهت منافع رژيم سخنانی گفت که اعتراض شديد دولت کانادا را در پی داشت، تا حدی که صحبت از بستن سفارت رژيم در اتاوا به ميان آمد و حساب بانکی بعضی ايرانيان مقيم کانادا نيز بسته شد.

اگر چه علی اکبر صالحی وزير خارجه رژيم و شيخ حسنی کاردار سفارت، با عجله بهره برداری از ايرانيان مقيم کانادا در جهت منافع نظام را تکذيب کردند، ولی حقيقت اين است که جمهوری اسلامی سالهاست در کانادا و ساير کشورهايی که ايرانيان حضور دارند، استفاده از آنان در جهت منافع رژيم را با حرص و ولع زيادی دنبال کرده است ولی بدليل حساسيت دولتها، اين سياست هميشه محرمانه و سری نگهداشته شده و تاکنون در اين باره هيچ سند و مدرکی به بيرون درز نکرده است.

حال که حميد محمدی رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی با اظهارات خود؛ يکی از رازهای سر به مهر رژيم را پس از سالها از پرده بيرون انداخته و بدليل حساسيت های افکار عمومی، دولت کانادا هم به جمهوری اسلامی اعتراض نموده، لازم است جزييات و نحوه استفاده از ايرانيان و مسلمانان مقيم کانادا طی گزارشاتی روشن شود تا ايرانيان و مسلمانانی که بدون آگاهی از نيات رژيم به هر طريقی مورد بهره بردای قرار گرفته اند، ابعاد موضوع را برای آگاهی مردم منتشر نمايند.

استراتژی استفاده از ايرانيان مقيم کانادا چگونه انجام می شود؟

در ابتدای گزارش لازم بذکر است که اين استراتژی در وزارت اطلاعات تدوين و شيوه های اجرايی آن طی جلسات مشترک نمايندگان دفتر علی خامنه ای، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه تهيه و در يک سند محرمانه جهت اجرا به سفارتخانه ها ابلاغ ميگردد.

ارگانهای فوق تاکيد دارند که دشمنان تحت عنوان حقوق بشر، تروريسم و سلاح کشتار جمعی برعليه جمهوری اسلامی توطئه می نمايند. به همين دليل رژيم بايد از تمام امکانات از جمله ايرانيان و مسلمانان مهاجر در کانادا برای مقابله استفاده نمايد.

لذا وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در اجرای اين هدف، تحت پوشش فعاليتهای فرهنگی و برگزاری مراسم ايرانی و اسلامی و حتی تاسيس مدارس غير انتفاعی، زمينه های شناسايی و نفوذ در ايرانيان و مسلمانان مهاجر به کانادا را فراهم و اجرا می نمايند.

در اين استراتژی جمهوری اسلامی تاکيد دارد: دولت کانادا هميشه در امور سياسی و حقوق بشری با آمريکا همراهی نموده و نسبت به جمهوری اسلامی رفتار منفی داشته است؛ لذا با توجه به مهاجرت جمع زيادی از ايرانيان و مسلمانان کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هند و ساير کشورهای اسلامی به کانادا، بستر مناسبی فراهم آمده تا از طريق آنان در جهت هزينه مند سازی و خنثی سازی رفتار منفی دولت کانادا بر عليه جمهوری اسلامی استفاده گردد.

روش های استفاده از فرصت های موجود در کانادا:

در اين پروژه هميشه تاکيد بر اين بوده است که وزارت خارجه و وزارت اطلاعات از هيچ فرصتی برای خنثی نمودن توطئه دشمنان و تهديد زدايی، نبايد غفلت نمايند. بايد از هر فرصتی برای افزايش و تقويت طرفداران رژيم در بخشهای سياسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، مطبوعاتی و غيره و جلب نظر افراد بی طرف، حداکثر بهر برداری به عمل آيد.

آقای محمدی گلپايگانی رِئيس دفتر رهبر از طريق نهاد نمايندگی رهبری در امور دانشجويان خارج از کشور و وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره کل بورس و امور دانشجويان خارج از کشور و بسياری از ارگانهای ديگر در اين پروژه نقش داشته که جهت ايجاد هماهنگی و جلوگيری از کارهای موازی و تکراری؛ همه آنها تحت مرکزيت شورای عالی امور ايرانيان خارج از کشور در اين پروژه فعاليت می نمايند.

رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در اتاوا جهت استفاده بهينه از ايرانيان و مسلمانان مقيم کانادا نقش مهم و حياتی دارد و تحت پوشش فعاليتهای فرهنگی ضمن شناسايی کليه ايرانيان و مسلمانان مقيم کانادا بويژه امامان مساجد و رهبران اسلامی، تواناييها، جايگاه و ارتباطات سياسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی آنان در دستگاههای دولتی را با روشهای مختلف جمع آوری و در پرونده های کامپيوتری هر فرد ذخيره می نمايد.

در اين رابطه قابل ذکر است که در يک نرم افزار کامپيوتری، جزيی ترين اطلاعات خانوادگی و شغلی ايرانيان و مسلمانان مهاجر و ارتباطات و مقدار نفوذ آنان در سيستم سياسی، اقتصادی کشور ميزبان به مرور زمان جمع آوری و ثبت ميگردد و عده ای که استفاده از آنان می تواند در روند تاثير گذاری در رفتار منفی دولت کانادا بر عليه رژيم موثر باشد؛ در اولويت برای برقراری ارتباط و نفوذ قرار می گيرند تا از طريق آنان در روند تصميم گيری دستگاههای دولتی تاثير بگذارند. همچنين بهره برداری مهم ديگر از ايرانيان و مسلمانان مهاجر، استفاده از تواناييهای اقتصادی و تجاری و خدمات فنی، مهندسی آنان در خدمت منافع رژيم است.

نکته مهم اين است که اولين اصل در جمع آوری اطلاعات خصوصی افراد، بصورت سری و محرمانه انجام ميشود تا حساسيت برانگيز نباشد. ماموران در پوشش فعاليتهای فرهنگی و امور کنسولی با ظرافت خاصی، جزيی ترين اطلاعات افراد را از طريق پر کردن خانه های جدول از منابع مختلف تکميل می نمايند.

نقش اتاق بازرگانی ایران و کانادا در سرمايه گذاری و تجارت و اعزام نيروهای طرفدار رژيم برای فعاليتهای تجاری در جهت منافع رژيم در کانادا از اهميت ويژه ای برخوردار است.

يک حقيقت باور نکردنی اين است که حضور رايزنيهای فرهنگی که مستقيما تحت نظارت نمايندگان اعزامی از دفتر خامنه ای در خارج از کشور فعاليت دارند؛ آنقدر پرهزينه، ناهنجار و مغاير با امور ديپلماتيک بوده که در بسياری از موارد باعث نارضايتی سفرا و ديپلماتها گرديده است.

وزارت خارجه مجبور شده است جهت حل اختلافات، جلسات مشترک با ارگانهای فوق برگزار و طی تلکسهای محرمانه به سفرا و ديپلماتها هشدار دهد که شرايط خطير است و انتظار مرکز از سفارتخانه ها اين است که با يافتن نقاط ضعف کشور متوقف فيه و با افزايش طرفداران رژيم در کليه بخشهای سياسی، اقتصادی، فرهنگی، پارلمانی، مطبوعاتی، در جهت برون رفت از مشکلات رژيم تلاش نمايند و با توجه به شرايط ويژه کشور در مقابل مشکلات تسليم نشوند.

حتی بارها تلکس هايی به سفارتخانه ها ارسال و به سفرا اعتراض شده که نبايد دچار روزمرگی شوند و بدون توجه به مسئوليت خطيری که بر عهده دارند، وقت تلف نمايند. در مواردی نيز تهديد شده که اگر توانايی انجام مسئوليتهای محوله را ندارند، در مورد پايان ماموريت آنان و اعزام جانشين، تصميم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

موارد عينی فعاليتهای غير ديپلماتيک و سوء استفاده های رژيم از ايرانيان مقيم کانادا، و نحوه در فشار قرار دادن خانواده هايشان در ايران، در گزارش بعد خواهد آمد.


------------------------------------------------------------------------------------
* نظرات مطرح شده در این مقاله الزاما بازتاب دهنده دیدگاه های رادیو فردا نیست