نسخه ویرایش شده «نبرد من» هیتلر در آلمان پرفروش شد

حق مالکیت معنوی کتاب «نبرد من» هیتلر به مدت ۷۰ سال در اختیار وزارت اقتصاد ایالت باواریا بود.

نسخه ویرایش شده «نبرد من» اثر آدولف هیتلر در سال ۲۰۱۶ یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی در آلمان بوده است.

از زمان انتشار این نسخه «نبرد من» در ژانویه پارسال تاکنون ۸۵ هزار نسخه از آن فروش رفته است.

این نسخه که هزار و ۹۸۴ صفحه است با عنوان «هیتلر، نبرد من، نسخه‌ای انتقادی» چاپ شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کتاب توسط موسسه تاریخ معاصر در مونیخ چاپ شده که برای نشان دادن اشتباهات و پروپاگاندای آدولف هیتلر سال‌ها آن را مورد بررسی قرار داده و به آن تفاسیر و یادداشت‌هایی افزوده است.

حق مالکیت معنوی این اثر در اختیار وزارت اقتصاد ایالت باواریا بود و تا قبل از پایان یافتن این مالکیت در پایان سال ۲۰۱۵ از انتشار نسخه جدیدی از کتاب در آلمان جلوگیری کرده بود.

این کتاب با وجود مضامین تحریک‌آمیز، توهین‌آمیز و یهودی سیتزانه آن در آلمان ممنوع نبود و همواره در کتابفروشی‌های دست دوم، کتابخانه‌ها و یا روی شبکه اینترنت در دسترس بود.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول ناشر این کتاب می‌نویسد تحت تاثیر فروش زیاد به زودی چاپ ششم آن وارد بازار خواهد شد.

موسسه تاریخ معاصر در شهر مونیخ که اولین بار این کتاب را در ژانویه ۲۰۱۶ منتشر کرد می‌گوید این نسخه ویرایش شده به غنای مباحث فعلی در مورد ظهور مجدد «دیدگاه‌های سیاسی خودکامانه» در جوامع غربی کمک خواهد کرد.

ابتدا قرار بود فقط چهار هزار نسخه از این کتاب چاپ شود ولی به خاطر استقبال وسیع از آن به سرعت چاپ‌های مجدد آن آغاز شد. چاپ ششم آن اواخر ژانویه امسال وارد بازار خواهد شد.

در فهرستی که مجله اشپیگل منتشر کرده است این کتاب در اکثر ماه‌های پارسال جز پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی در آلمان بوده است و حتی در ماه آوریل به مدت دو هفته در صدر این فهرست قرار داشت.

موسسه تاریخ معاصر آلمان همزمان با انتشار این کتاب در سال گذشته مجموعه موفقی از سمینارهای بحث و گفت‌وگو را در مورد کتاب «نبرد من» در سراسر آلمان و شهرهای دیگر اروپایی برگزار کرد که به گفته مسئولان این موسسه، به ارزیابی از تاثیر این نسخه جدید کمک فراوانی کرده است.

آندرئاس ویرشینگ مدیر این موسسه در بیانیه‌ای گفت: «مشخص شد که نگرانی از انتشار این اثر در تبلیغ جهان بینی هیتلر و یا توجیه افکار او در سطح جامعه و دادن بهانه دیگری به نئونازی‌ها برای تبلیغات کاملا نادرست بود».

«کاملا برعکس، بحث در مورد جهان بینی هیتلر و روش تبلیغاتی او امکان بررسی عوامل و پیامدهای ایدئولوژی‌های استبدادی را بخصوص در زمانی که دیدگاه‌های سیاسی خودکامانه و شعارهای راست افراطی در حال رشد هستند، فراهم کرد».

موسسه تاریخ معاصر آلمان می‌گوید بررسی داده‌های مربوط به محل فروش این کتاب نشان می‌دهد که «اکثر خریداران آن علاقمندان به سیاست و تاریخ و یا آموزگاران هستند و نه نیروهای ارتجاعی و دست راستی‌های تندرو».

این موسسه می‌گوید کماکان دادن حقوق معنوی این اثر به بازار جهانی را به شدت کنترل خواهد کرد. با وجود علاقه وافر در بسیاری از کشور‌ها برای ترجمه این کتاب، در حال حاضر فقط برای ترجمه انگلیسی و فرانسوی آن برنامه‌ریزی شده است.

در سال ۱۹۴۵ پس از شکست هیتلر در جنگ جهانی دوم دولت‌های متفقین مالکیت بنگاه انتشاراتی حزب و حکومت نازی در آلمان را به ایالت باواریا واگذار کردند. مالکیت حقوق معنوی دولت باواریا بر تمامی این آثار از جمله «نبرد من» در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید.

ایالت باواریا در تمام این ۷۰ سال به خاطر احترام به قربانیان آلمان نازی و پیشگیری از هرگونه تحریک به خشونت و نفرت از انتشار این اثر تحریک‌آمیز جلوگیری کرد. اما در ژانویه سال ۲۰۱۶ نسخه ویرایش شده‌ای همراه با تفسیر و یادداشت‌های انتقادی منتشر کرد، چون نگران بود «نبرد من» بدون تحلیل انتقادی چاپ و وارد بازار شود.