تیم ملی فوتبال ایران بازی تشریفاتی را از کویت برد

تیم ملی فوتبال کویت از دور رقابت های انتخابی برای جام جهانی حذف شد.(عکس: مهر)

تيم ملی فوتبال ايران با گل های نکونام و رضایی دو بر صفر تيم ملی کويت را شکست داد و مقام پيشتازی در گروه پنجم انتخابی جام جهانی ۲۰۰۸ در منطقه آسيا را حفظ کرد.


در روز دوم تير، جواد نکونام، هافبک تيم اوساسونای اسپانيا در دقيقه ۱۶ با شليکی توقف ناپذير تور دروازه کويت را به لرزه در آورد و در پی اشتباه مدافعان تيم ملی کويت، غلامرضا رضايی در دقيقه ۳+۹۰ با زدن گل دوم به پيروزی ايران پايانی دلپذير داد.


ايران با آرايش مهدی رحمتی، حسين کعبی، جلال حسينی، ستار زارع، ايراهيم صادقی، جواد نکونام ( کاپيتان )، آندرانيک تيموريان، فريدون زندی، ميلاد می داوودی و غلامرضا رضايی به ميدان رفت و در نيمه دوم غلام نژاد و محمدرضا خلعتبری هم به بازی گرفته شدند.


نيمه نخست مسابقه به جز گل نکونام، لحظه های هيجان انگيز کمی داشت. در دقيقه سوم وقت تلف شده نيز در پی خطرهايی که دو دروازه را تهديد کرد، سرانجام غلامرضا رضايی بار ديگر قدرت گلزنی اش را نشان داد تا بازی تشريفاتی ديدنی تمام شود.


در پايان مسابقه هايی که برای تکميل ده تيم صعود کننده انجام شد، سوريه هم در شهر العين امارات نيمه نخست را از امارات يک بر صفر پيش بود تا نگرانی به چهره متسو و يارانش سايه اندازد.هر چند پيروزی دو بر يک سوريه هم برای صعود کافی نبود.


همزمان در دبی هم پيروزی يک بر صفر قطر بر عراق، قطر را در موقعيت صعود قرار داد.


سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا پيش از مسابقه تشريفاتی و بی تاثير ايران با کويت در ورزشگاه آزادی تهران نوشت: علی دايی سرمربی تيم ملی ايران مصمم است که تيم برنده در سوريه را برای مسابقه آخر حفظ کند.


تيم ملی در اواسط راه رقابت های انتخابی جام جهانی در گروه پنجم با سه تساوی و سه امتياز، موقعيتی لرزان برای صعود داشت. اما دو پيروزی پیاپی در خارج از خانه بر امارات و سوريه ورق را کاملا برگرداند و اين تیم را در موقعيت پيشتازی گروه، صاحب بخت راهيابی پيش هنگام به دور دوم رقابت های انتخابی کرد.


ده تيم راه يافته از پنج گروه چهار تيمی، در دو گروه به صورت رفت و برگشت دوره ای با يکديگر نبرد می کنند و آن گاه دو تيم برتر هر گروه به جام جهانی راه می يابند و تيم های سوم هر گروه پس از مسابقه های رفت و برگشت، نماينده پنجم خود را برای مسابقه پلی آف با تيم برتر منطقه اقيانوسيه معرفی خواهند کرد.

رقابت های دور بعدی قرار است که در دو گروه پنج تیمی برگزار شود.


ده تيم راه يافته از پنج گروه چهار تيمی، در دو گروه به صورت رفت و برگشت دوره ای با يکديگر نبرد می کنند و آن گاه دو تيم برتر هر گروه به جام جهانی راه می يابند و تيم های سوم هر گروه پس از مسابقه های رفت و برگشت، نماينده پنجم خود را برای مسابقه پلی آف با تيم برتر منطقه اقيانوسيه معرفی خواهند کرد.


مسابقه های منطقه اقيانوسيه با برتری مطلق تيم نيوزيلند پيش می رود و تيم ملی استراليا با وجود شکست يک بر صفر در آخرين مسابقه از تيم ملی چين در سيدنی، يکی از ده تيم راه يافته به دور دوم است.


تيم های ديگر شامل ايران، امارات، عربستان، ازبکستان، ژاپن، بحرين، قطر يا عراق، کره جنوبی و کره شمالی هستند.


علی دايی که تيمش در دو مسابقه نخست در ورزشگاه آزادی با تيم های ملی سوريه و امارات صفر بر صفر کرد، در مسابقه بدون بليت و رايگان برای تماشاگر ايران در برابر کويت گفت: «هدف ما هميشه اين است که تيم برتر گروه باشيم و تا پيش از ديدار يکشنبه دوم تير به اين مهم دست يافتيم. ما می خواهيم در برابر تماشاگران خودمان پيروز باشيم، اما من فرصت اين يک بازی را به بازيکنانی می دهم که تاکنون بازی نکرده اند.»


علاوه بر غيبت طولانی مهدی مهدوی کيا و علی کريمی، دايی مجبور شد به جای عليرضا واحدی نيکبخت و محسن خليلی، دو مهاجم تيمش ،هم جانشينانی برای اين بازی بيابد.


اين دو در مسابقه هفته پيش از اين در سوريه پايه گذار و تمام کننده گل دوم در پيروزی دو بر صفر بودند و به دليلی که از سوی سرمربی گرفتاری شخصی اعلام شد، اردوی تيم ملی را ترک کردند.


مجتبی جباری نيز به دليل درگذشت پدرش موقعيت بازی را از دست داد. اما حسين کعبی، مدافع راست تيم ملی آمادگی کامل خود را اعلام کرد. او در مسابقه با سوريه دچار پيچ خوردگی مچ پايش شده بود.


مدافع راست تيم پرسپوليس، قهرمان باشگاه های ايران، در بازتاب گفته های دايی به اهميت پيروزی تيم ملی ايران در ورزشگاه آزادی اشاره کرد که از ماه جولای سال ۲۰۰۷ تنها يک پيروزی داشته است.


کعبی گفت: «هواخواهان در دوران اخير پيروزی ما را زياد نديده اند، بنابر اين تمرکز همه ما روی پيروزی بر کويت است.»


در حالی که ايران در انتظار شروع رقابت های دور دوم از ماه سپتامبر آينده است، کويت بعد از مسابقه های نااميد کننده اش، پرده نمايش در راه جام جهانی را پايين خواهد آورد. اين تيم پيش از بازی با ايران در خانه اش سه بر دو از امارات شکست خورد و حذفی زودهنگام داشت.


کويت روز پنجشنبه گذشته در حالی به تهران رفت که ممد جراح و وحيد علی دو هافبک خود را به همراه نداشت و فهاد شاهين، مدافع اين تيم نيز به دليل مصدوميت بر روی نيمکت ذخيره ها بود. در همين حال يعقوب الطاهر و حسين فاضل، دو مدافع ديگر اين تيم نيز به دليل دريافت دومين کارت زرد از بازی با ايران محروم شدند.


محمد ابراهيم، سرمربی کويت گفت: «ما بدون پنج بازيکن سرنوشت ساز خود به مسابقه با ايران آمديم، اما همه تلاش خود را کرديم تا با نتيجه خوبی به کويت بازگرديم. ما به تهران آمديم تا نتيجه خوبی بگيريم. من مطئن هستيم بازيکنان ما قصد بازی خوبی را داشتند.»


به اعتقاد سرمربی کويتی، ياران او بدون هيچ فشار روحی به بازی رفتند و اميد داشتند که پايان خوبی در رقابت های انتخابی جام جهانی داشته باشند.