ایران ادعای همکاری با آمریکا علیه گروه داعش در عراق را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۱۴ شهریور خبر منتشر شده از سوی یک رسانه فارسی زبان خارج از کشور، مبنی بر موافقت ایران برای همکاری با آمریکا علیه داعش در عراق را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم گفت: «مواضع ما در این خصوص پیش از این اعلام شده و خبر مزبور صحت ندارد».

تلویزیون بی‌بی سی فارسی روز جمعه خبر داد بر اساس گزارش‌هایی که به آن رسیده است، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجازه داده است مقام‌های نظامی ایران با مقام‌های نظامی آمریکا در عراق دیدار داشته باشند.

به گزارش سایت این تلویزیون، همچنین کریستین امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید که فواد معصوم، رییس‌جمهوری عراق، در مصاحبه با او تایید کرده است که این همکاری میان ایران و آمریکا در جریان است.

مقام‌های وزارت امور خارجه ایران پیش از این احتمال همکاری ایران و آمریکا در مقابله با داعش را تکذیب کرده بودند، اما برخی از مقامات جمهوری اسلامی مذاکره دو کشور در این زمینه را ممکن دانسته بودند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۶ تیر گفته بود که «ایران و آمریکا در عراق مسائل مشترک دارند و مانعی هم برای همکاری ندارند».

محمد صدر، مشاور وزیر امور خارجه ایران، نیز روز ۲۸ مرداد همکاری با آمریکا درباره داعش را شدنی دانسته بود.

در مقابل، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود که ایران حاضر نیست در کنار آمریکا برای حل این موضوع قرار گیرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز ۲۹ خرداد احتمال همکاری با ایران درباره بحران عراق را منتفی دانست، اما در عین حال احتمال داد که واشینگتن با تهران در این مورد تبادل اطلاعات داشته باشد.

با این حال در‌‌ همان روز باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در واشینگتن گفت ایالات متحده معتقد است که اگر «ایران نیز همچون آمریکا بر اتحاد مردم عراق و احترام برابر به حقوق شیعیان و سنی‌ها» در این کشور تاکید داشته باشد٬ می‌تواند «نقش سازنده‌ای» در ایجاد ثبات در عراق ایفا کند.

پیش از او، حسن روحانی٬ رییس جمهوری ایران٬ روز ۲۴ خردادماه اعلام کرده‌ بود که «هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد٬ می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد».