بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران

روزنامه همبستگی، از درخواست آزادی عمادالدين باقی توسط جمعی از فعالان سياسی و اجتماعی ايران خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، جمعی از فعالان سياسی، اجتماعی، مطبوعاتی و مدافعان حقوق بشر با صدور بيانيه ای اعتراض خود را نسبت به بازداشت عمادالدين باقی اعلام کرده اند.


در اين بيانيه با اشاره به گذشت بيش از يک ماه از دستگيری و بازداشت عمادالدين باقی، روزنامه نگار و دبير انجمن دفاع از حقوق زندانيان، نسبت به بازداشت وی با وجود توديع وثيقه تعيين شده و به دليل اجرای حکم صادره در سال ۸۲ انتقاد شده است.


همبستگی همچنين نوشته که امضاء کنندگان اين نامه نسبت به نگهداری آقای باقی در بند ۲۰۹ اوين و بازجويی با دستبند و چشم بند از وی اعتراض کرده اند.


حمله به تشکیل شورای ملی صلح


روزنامه رسالت، طی يادداشتی دعوت کانون مدافعان حقوق بشر، شيرين عبادی و تعدادی از فعالان حقوق بشر در ايران برای تشکيل«شورای ملی صلح» را مورد حمله قرار داده و آن را« پروژه تندروهای اصلاح طلب» ناميده است.


اين روزنامه نزديک به دولت، با اشاره به هشدار شرکت کنندگان در نشست اخير کانون مدافعان حقوق بشر در مورد احتمال بروز جنگ و ضرورت تشکيل شورای ملی صلح برای پيشگيری از چنين رخدادی، آنان را متهم به«سياه نمايی و ديو سازی از دولت اصولگرا»ی محمود احمدی نژاد کرده است.


رسالت در عين حال نوشته که «اصلاح طلبان در صدد هستند تا با هشدار نسبت به بروز جنگ از «دولت و مجلس يکدست فعلی» چهره «ديو» بسازند و خود نقش ناجی را به خود اختصاص دهند.


اين روزنامه ضمن دفاع از سياست های اقتصادی و خارجی دولت و رد احتمال بروز جنگ، ادعا کرده که همه چيز در کشور «طبيعی» است .


شرکت نکردن در ضیافت شام حداد عادل


روزنامه خراسان خبر داده که اعضای پارلمان های آسيايی در تهران در ضيافت شام رییس مجلس شورای اسلامی حاضر نشده اند.


به نوشته اين روزنامه، شب سه شنبه اعضای پارلمان های آسيايی که برای دومين اجلاس پارلمان های آسيايی در تهران به سر می برند، مهمان غلامعلی حداد عادل بودند اما به خاطر حضور نيافتن آنان در اين ضيافت شام، مسئولان اداری و خدمه مجلس در اين ضيافت حضور يافتند.


خراسان در خصوص علت حضور نيافتن نمايندگان مجالس آسبايی در ضيافت شام حداد عادل توضيحی نداده است.


«بوق ماشین» مهمترین عامل مزاحمت زنان


روزنامه تهران امروز، نتايج يک نظرسنجی با عنوان«مزاحمت های بانوان» را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، يک نهاد عمومی با انجام نظرسنجی از ۱۰۰۰ تن از زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله تهرانی، مهمترين عوامل مزاحمت در تهران از نظر زنان را ارزيابی کرده است که در آن زنان تهرانی مزاحمت «بوق زدن اتومبيل و اصرار به سوارشدن» را با ۸۵ درصد انتخاب گزينه خيلی زياد، بيشترين مزاحمت برای خود دانسته اند.


به نوشته تهران امروز، پاسخ های زنان به ساير مزاحمت های مطرح شده در اين ارزيابی عبارتند از: «تنه زدن عمدی به زنان» ۸۳ درصد زياد و خيلي زياد، «انتشار تصاوير خصوصی افراد» ۸۰ درصد زياد و خيلی زياد ، «متلک گفتن» ۷۶ درصد زياد و خيلي زياد، «شنيدن الفاظ رکيک» ۷۵ درصد زياد و خيلی زياد، «ويراژ دادن و حرکات نمايشی موتورسواران» ۷۲ درصد زياد و خيلي زياد، و «تعقيب زنان توسط مردان در اماکن خلوت» ۷۲ درصد زياد و خيلي زياد.


«بودجه مترو اختصاص داده نمی شود»


روزنامه آفتاب يزد، خبر داده که دولت با گذشت هشت ماه از سال هنوز بودجه سال ۸۶ مترو را تخصيص نداده است.


به نوشته اين روزنامه، امسال نيز چون سال ۸۵ و با وجود تعيين بودجه متروی تهران در قانون بودجه سالانه کل کشور از سوی مجلس، دولت از تخصيص بودجه متروی تهران خودداری کرده است.


به نوشته آفتاب يزد، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در خصوص علت خودداری دولت در اين زمينه گفته است: «از دولت بپرسيد.»


اعدام یک «قاچاقچی» در قم


روزنامه همشهری از اعدام يک نفر ديگر به اتهام قاچاق مواد مخدر در ملاء عام و در شهر قم خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، اين متهم که ۳۰ ساله بوده و به اتهام نگهداری و توزيع مواد مخدر از سوی دادگاه انقلاب قم به اعدام محکوم شده بود صبح روز چهارشنبه ۳۰ آبان، در ميدان دستغيب قم به دار آويخته شد.