ترامپ: ایران، روسیه و سوریه کشتار در ادلب را متوقف کنند

دونالد ترامپ می‌گوید که ترکیه سخت تلاش می‌کند از «قتل‌عام» غیرنظامیان در ادلب جلوگیری کند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده به روسیه، سوریه و ایران درباره کشتار غیرنظامیان در ادلب هشدار داد و گفت که ترکیه سخت تلاش می‌کند از این «قتل‌عام» جلوگیری کند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه پنجم دی در توئیتی نوشت: «روسیه، سوریه و ایران در حال کشتن یا در راه کشتن هزاران بی‌گناه در استان ادلب هستند. این کار را نکنید! ترکیه سخت تلاش می‌کند تا این قتل عام را متوقف کند».

نیروهای سوریه و روسیه بمباران و گلوله‌باران ادلب، آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان را تشدید کرده‌اند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وعده داده که این منطقه را باز پس خواهد گرفت.

پس از کارزار نظامی یک ماهه در اواخر تابستان امسال که در نتیجه آن حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان ناحیه ادلب مجبور به فرار از منطقه شدند رهبران ایران، ترکیه و روسیه ماه سپتامبر در نشستی در آنکارا درباره توقف نبرد در این منطقه به توافق رسیدند.

با توجه به بن‌بست اقدامات دیپلماتیک برای صلح در سوریه توافق آنکارا برای کاهش تنش در منطقه طی هفته‌های اخیر از هم پاشیده است.

سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه گفت پس از ملاقات مقامات این کشور و روسیه در شهر مسکو، دولت روسیه برای متوقف کردن حملات به ناحیه ادلب اقدام خواهد کرد.

با وجود حمله نظامی ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه در شمال این کشور و خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، دونالد ترامپ تلاش کرده که با رجب طیب اردوغان مناسبات خوبی داشته باشد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، طی دو هفته گذشته حدود ۸۰ غیرنظامی بر اثر حملات هوایی و گلوله‌باران سنگین منطقه کشته شده و حداقل ۴۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

حملات نیروهای دولتی سوریه و نیروهای روسیه به ناحیه ادلب از اواسط ماه دسامبر از سر گرفته شد. با وجود آتش‌بسی که در ماه اوت مورد توافق گرفت و درخواست‌های سازمان ملل متحد برای توقف حملات، نیروهای دولتی سوریه بار دیگر حملات سنگین و پیشروی در ناحیه ادلب را آغاز کرده‌اند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ داخلی این کشور را جمع‌آوری و منتشر می‌کند طی دو هفته گذشته حدود ۸۰ غیرنظامی بر اثر حملات هوایی و گلوله‌باران سنگین منطقه کشته شده و حداقل ۴۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

ارتش سوریه چند روز پیش در بیانیه‌ای گفت که در جریان عملیات روزهای اخیر حدود ۳۲۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل شورشیان را بازپس گرفته است.

سوریه اعلام کرده که تا تصرف کامل ناحیه ادلب این عملیات ادامه خواهد داشت و از غیرنظامیان خواسته است که از مناطق تحت کنترل گروه‌های جهادی خارج شوند.

گروه هیات التحریر شام، شاخه سابق القاعده در سوریه، گروه اصلی شورشیان مستقر در ناحیه ادلب است.

رهبر این گروه از پیکارجویان جهادی و شورشیان متحد آن خواسته است برای نبرد با «روس‌های اشغالگر» به خطوط مقدم جبهه بروند.

تخمین زده می‌شود که درحال حاضر حدود سه میلیون نفر در ناحیه ادلب زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها افرادی هستند که در طول جنگ داخلی سوریه از مناطق دیگر به ادلب گریخته‌اند.

دولت‌های چین و روسیه جمعه هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان ناحیه ادلب را وتو کردند.

در جریان جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد بیش از ۳۷۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره و یا مجبور به مهاجرت شده‌اند.