سایت «همسریابی» در ايران راه‌اندازی شد

سایت همسریابی که با عنوان «سامانه همسان گزینی» راه‌اندازی شده است.

گروه فرهنگی «تبيان» در قم اعلام کرده که سايتی برای همسريابی و با عنوان «سامانه همسان گزینی» تاسيس کرده تا «خلاء ايجاد تشکيل خانواده و ازدواج» در جامعه را پر کند.

در مرامنامه و معرفی اهداف این وب‌سایت آمده‌است: «اين سايت با اصولی چون، محوريت خانواده‌ها، حفظ حرمت اشخاص و جوانان، امنيت اطلاعات و بالا بودن ضريب اعتماد و اطمينان، و غير انتفاعی و رايگان بودن کار می‌کند».

اين سايت افزوده است: درج اطلاعات مربوط به خانواده در اين سايت الزامی است چرا که در صورت هرگونه تماس ميان متقاضيان علاقمند، اين خانواده‌ها هستند که در جريان قرار خواهند گرفت.

يکی از مقامات گرداننده اين سايت روز ۲۵ خرداد به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما حدود ۱۱ ميليون مجرد و دارای شرايط ازدواج در ايران داريم و سعی داريم با اين کار زوج مناسب را برای آن‌ها پيدا کنيم».

یکی از بخش های فرم ثبت نام

گردانندگان وبسايت یاد شده گفته‌اند اين سايت رايگان است و برای يک‌سال به طور آزمايشی آن را راه‌اندازی کرده‌اند. در طول مدت فعاليت آزمايشی، ۱۳۰ نفر واسطه شده‌اند و حدود سه هزار زن و مرد را به هم معرفی شده‌اند که از اين ميان، يکصد ازدواج شکل گرفته است.

گردانندگان سايت اميدوارند در يک سال آينده، آمار ازدواج از راه ارتباط مجازی را به يکصد هزار مورد برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود گلزاری، معاون وزارت ورزش و جوانان در مراسم افتتاح اين سايت گفته است: «ما با بحران خانواده در ايران روبرو هستيم. بدين معنا که افراد مجرد زياد داريم که نه خانواده تشکيل می‌دهند و نه صاحب فرزند می‌شوند».

وی در حمايت از افتتاح چنين سايتی گفته است: «اين کار خيلی پيش از اين بايد انجام می‌شد».

اين سايت اطلاعات شخصی، خانوادگی، شغلی و گرايش دينی و خصوصيت‌های ظاهری افراد را ذخيره می‌کند. گردانندگان سايت می‌گويند پس از پيدا شدن زوج مناسب و پس از مشورت با حضور روانشناسان و با اطلاع خانواده، مراسم معرفی انجام می‌شود.

در بخش گرايش دينی فقط به دين اسلام و مذهب شيعه يا سنی اشاره شده است. همچنين درصد اين که متقاضيان چقدر مذهبی هستند و آيا علاقمند به زندگی در خارج از کشور هستند، یا داشتن ماهواره را درست می دانند هم در ميان گزينه‌ها قرار دارد.

در حال حاضر سن ازدواج در ايران طبق آمارهای اعلام شده از سوی دولت برای مردان ۲۸.۱ و برای زنان ۲۳.۴ سال است. اين آمار در تهران متفاوت است و برای مردان ۳۰.۶ و برای زنان ۲۶.۷ سال اعلام شده است.

زهره حسينی، مدير اجرای پروژه اين سايت همسرگزينی، گفته است: «جوانان با مشکل روبرو هستند و ما به آن معترف هستيم. ما ادعا نمی‌کنيم که تمام مشکلات را می‌توانيم حل کنيم اما ما روی پيدا کردن شريک زندگی مناسب متمرکز هستيم».

خبرگزاری فرانسه با شماری از جوانان در ايران گفت‌وگو کرده که گفته‌اند از اين سايت استفاده نخواهند کرد چرا که مشخص نيست اطلاعات شخصی و خصوصی آن‌ها به توجه به سرقت اطلاعات مجازی، چقدر ممکن است محافظت شود و يا اين که چه کسی ممکن است به آن‌ها دسترسی داشته باشد.