مرگ دو يوزپلنگ ايرانی در تصادف جاده‌ای

یک پلنگ ایرانی که دوسال پیش در شاهرود کشته شد

يک يوزپلنگ ماده ايرانی هفته گذشته در تصادف جاده‌ای کشته شد و به فاصله پنج روز، يکی از سه توله اين يوز هم روز ۳۰ آذر در تصادف جاده‌ای ديگری کشته شد.

به گزارش روز يکم دی ماه وبسايت «ديده‌بان محيط زيست ايران» روز ۲۶ آذرماه در جاده سمنان به مشهد، يک يوزپلنگ ماده تصادف کرده و کشته شد.

محيط‌بانان گفته‌اند دو توله ديگر را در منطقه حفاظت شده «توران» مشاهده کرده‌اند. اين گزارش می‌گويد توله‌ها بيش از حدود يک سال سن دارند.

در تحقيقی‌ که سال ۲۰۱۲ ميلادی به نام «بررسی ميزان مرگ و مير پلنگ ايرانی» در دانشگاه پوترا مالزی ارائه شد، ميزان مرگ و مير اين پلنگ در ۳۱ استان ايران بررسی شده است.

بر اساس اين تحقيق، در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ ميلادی، ۷۱ مرگ پلنگ ايرانی در کشور ثبت شده است. تعدادی از آنها برای پوست‌شان مسموم شده بودند، تعدادی در تصادف‌های جاده‌ای کشته شده‌اند و به بعضی ديگر شليک شده است.

جاده‌های ناامن و تصادف‌های جاده‌ای در کنار شکار فراوان، مهم‌ترين علت مرگ پلنگ‌ها در ايران است. رئيس دفتر شکار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود: «جريمه کشتن هر پلنگ، پنج ميليون تومان است وافزايش جرائم صيد و شکار پيشنهاد شود تا شايد مانعی برای کشتن اين گونه‌های خاص باشد.»

احمدعلی کيخا، معاون محيط زيست طبيعی و نوع زيستی سازمان حفاظت محيط زيست به مناسبت روز جهانی حيات وحش در يک نشست خبری اعلام کرده بود، احتمال توقف و ممنوعيت شکار برای پنج سال و صيد برای سه سال وجود دارد، تا شايد از حيات وحش در کشور محافظت شود.

لوک هانتر که سال‌ها روی يوزپلنگ آسيايی و پلنگ ايرانی پژوهش کرده به رادیو فردا پیشتر گفته بود: «احتمالا کمتر از يک هزار قلاده در جهان پلنگ ايرانی وجود دارد که ايران زيستگاه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ قلاده‌، از آنهاست. با اينکه آمار قبلی وجود ۱۱۰ يوزپلنگ آسيايی را نشان می‌داد اما با مطالعه جديد به اين نتيجه رسيديم که تعداد واقعی يوزپلنگ آسيايی از ۷۰ قلاده بيشتر نيست.»