امام جمعه تهران: ترامپ به وعده مبارزه با تروریسم عمل کند اما در تشخیص آن اشتباه نکند

امام جمعه تهران موقت تهران، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواست که به وعده‌های خود از جمله به گفته او، «مبارزه با تروریسم»، «دخالت نکردن در امور کشورها» و «احیای کشورش» عمل کند، و در عین حال از تشخیص مصداق‌های تروریسم اشتباه نکند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های روز جمعه هشتم بهمن، خطاب به دونالد ترامپ گفت: «شما با شعار خدمت به آمریکا و احیای کشورتان و ترمیم خرابی‌های به جا مانده از دولت‌های قبلی و نجات مردم آمریکا از فقر و گرسنگی، دخالت نکردن امور کشورها و مبارزه با تروریسم پا به کاخ سفید گذاشته‌اید».

او پس از آن از آقای ترامپ خواست که به وعده‌هایش عمل کند و افزود که عمل به این وعده‌ها «در متن اسلام» هم آمده است.

امام جمعه تهران در عین حال گفت که رئیس‌جمهور جدید آمریکا نباید «در تشخیص تروریسم» اشتباه کند و «کسانی را که در مقام دفاع از کشورشان هستند» را تروریسم بداند.

او تأکید کرد که رؤسای جمهور سابق آمریکا «با حمایت از جنگ‌افروزان آبروی خود را برده‌اند» و آقای ترامپ «باید بکوشد فرهنگ غلط حمایت از ظالمان را به فرهنگ خدمت به مردم و کشور آمریکا تبدیل کند».

آقای موحدی کرمانی در عین حال اضافه کرد که «تغییر خوی استکبار و زورگویی مسئولین قبلی کار آسانی نیست اما با همت و تلاش هر کاری ممکن می‌شود».

سخنان امام جمعه تهران در حالی بیان شده که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه چهارم بهمن، گفته بود برخی از سخنان آقای ترامپ «رنگ و بوی نژادپرستانه دارد» و سخنان او درباره «تروریسم اسلامی» نیز «به نوعی حاکی از اسلام‌هراسی است».

در همان روز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرده بود که هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی از مواضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا داشت.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز در نخستین سخنرانی خود پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته بود که «آمریکا همان آمریکاست و نتیجه انتخابات آن برای ما فرقی نمی‌کند.»

او پیش از آن سخنانی درباره مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرده بود که از آن به عنوان تمایل او برای پیروزی دونالد ترامپ تعبیر شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که آقای ترامپ چون «صریح‌تر» آمریکا را «افشا» کرد، «بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت» اما طرف مقابل «گفت این پوپولیستی کار می‌کند؛ عوام‌گرایانه، چرا عوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه مردم حرف‌هایش را نگاه می‌کردند، می‌دیدند درست است».

آقای ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی‌اش، توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافق ممکن خوانده بود، و از بازنگری در آن در صورت به قدرت رسیدن خبر داده بود. بازنگری در برجام، یا نظارت سخت‌گیرانه‌تر بر آن، از سوی برخی از مقام‌های دولت دونالد ترامپ هم مورد تأکید قرار گرفته است.