وزارت نفت از محکومیت زاکانی در دادگاه کیفری خبر داد

علیرضا زاکانی (راست) نماینده پیشین مجلس

وزارت نفت ایران خبر داد که دادگاه کیفری تهران، علیرضا زاکانی نماینده مجلس نهم، را به جرم «نشر مطالب خلاف واقع» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

این وزارتخانه روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت، اعلام کرد که شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران، پس از رسیدگی به شکایت دوم اردیبهشت ماه، علیرضا زاکانی را به یک سال زندان محکوم کرده است.

در صورت اعتراض آقای زاکانی، این حکم در دادگاه تجدید نظر بررسی خواهد شد.

آقای زاکانی۱۳ تیر ماه ۹۵ در نشست گروه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، برخی از افراد و وزارت نفت را به «فساد سازمان‌یافته و پیوسته، رانت‌خواری، پورسانت‌گیری و پرداخت هشت دلار حق دلالی (پورسانت) به افراد خاص برای فروش هر بشکه نفت» متهم کرده بود.

این نماینده سابق مجلس اما پس از انتشار خبر این حکم، با تکرار سخنان سابق خود گفت که سخنانش بر اساس «اطلاعات دقیق» بوده است.

او تأکید کرد که وزارت نفت «به طور محرمانه مجوز فروش نفت تا بشکه‌ای هشت دلار تخفیف را توسط افرادی خاص از مسئولان و مرتبطین دولت صادر کرده است».

آقای زاکانی پیش از این بارها مقام‌های دولت حسن روحانی را به فساد اقتصادی متهم کرده است.

او سال ۹۴ نیز به همراهالیاس نادران، حسین نجابت و احمد امیرآبادی، سه نماینده مجلس نهم، در نامه‌ای به رئیس‌‌جمهور سیروس ناصری و حسین فریدون را متهم کرده بود که «در دلالی‌ها به‌ویژه در حوزه ارز در سال‌های قبل» و همچنین «دلالی» در قراردادهای خارجی پس از توافق هسته‌ای نقش داشته‌اند.

علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ نیز نامزد شده بود اما رد صلاحیت شد.