واکنش ترامپ به تعیین مستشار ویژه برای تحقیقات روسیه

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنشی تند به تازه‌ترین تحولات مربوط به جنجال بر سر دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ در حساب کاربری توئیتر خود نوشت با «بزرگترین تعقیب مغرضانه یک سیاستمدار در تاریخ آمریکا» مواجه شده است.

آقای ترامپ این سخنان را روز ۲۸ فروردین و پس از آن بیان کرد که وزارت دادگستری آمریکا برای هدایت تحقیقات مربوط به مداخله روسیه و احتمال همکاری بین آن کشور و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ یک مستشار ویژه را تعیین کرد.

آقای ترامپ در توئیت جداگانه ای چند دقیقه قبل گفت هیچگاه برای «اعمال غیرقانونی» که به ادعای او هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی دمکراتش و باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق انجام داده‌اند «یک مستشار ویژه منصوب نشده است.»

رئیس‌جمهور در اثبات این ادعاهای خود هیچ جزئیاتی ارائه نداد.

در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا و این ادعا که کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با هدف تأثیرگذاری روی نتیجه آرا با روسیه همکاری کرده است، اف بی آی و کنگره آمریکا در حال تقحیقات جداگانه‌ای هستند.

تعیین رابرت مالر، رئیس اسبق اف بی آی، برای هدایت یک تحقیقات جداگانه از سوی وزارت دادگستری آمریکا در شرایطی صورت گرفت که تأکید اعضای کنگره بر ضرورت انجام یک تحقیقات مستقل افزايش يافته بود. هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا از این تصمیم استقبال کرده‌اند.

روز ۲۷ اردیبهشت راد روزن استاین معاون دادستان کل آمریکا گفت تصمیم گرفت رابرت مالر را به این مقام منصوب کند، چون انتصاب فردی خارج از سلسله مراتب سیاسی فعلی در راستای منافع عمومی است. ولی به آن معنا نیست که به اعتقاد او «جرمی اتفاق افتاده و یا لزوم اعلام جرمی صورت خواهد گرفت».

راد روزن استاین افزود: «برای جلب اعتماد کامل مردم آمریکا به نتیجه تحقیقات تعیین یک مستشار ویژه ضروری است. منافع عمومی ایجاب می کند که من این تحقیقات را به فردی بسپارم که از سلسله مراتب و ساختار قدرت فعلی استقلال نسبی دارد».

یک مستشار ویژه مستقل تلقی می‌شود چون برای انجام تحقیقات اختیارات کامل دارد، کارمندانش را خود برمی‌گزیند و مجبور نیست به وزارت دادگستری و یا کاخ سفید درمورد روند تحقیقات گزارش و یا مشورت دهد. مستشار ویژه در عین حال می‌تواند «هر جرمی را که در نتیجه تحقیقات کشف کند تحت تعقیب قضایی قرار دهد.»

حدود یک هفته پیش وقتی که دونالد ترامپ مدیر اف بی آی را اخراج کرد این سوءظن ها تقویت شد که گویا کاخ سفید قصد دارد تحقیقات وزارت دادگستری در مورد دخالت روسیه را که اف‌بی‌آی از اواخر سال گذشته شروع کرده بود متوقف کرده و یا بر آن سرپوش بگذارد.

سوءظن‌ها به رابطه دونالد ترامپ و کاخ سفید با تحقیقات مرتبط با روسیه هنگامی تشدید شد که روز ۲۶ اردیبهشت، گزارش‌هایی حاکی آن منتشر شد که آقای ترامپ در اولین هفته‌های آغاز ریاست جمهوری خود از جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، خواسته بود تحقیقات در مورد مناسبات مایکل فلین، مشاور امنیت ملی او با روسيه را متوقف کند.

یادداشت‌های جیمز کومی در مورد این درخواست دونالد ترامپ و سایر گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور روز ۲۶ اردیبهشت، به طور گسترده‌ای در رسانه‌ها انعکاس یافت. کاخ سفید نسخه جیمز کومی از گفت‌وگوهایش با رئیس‌جمهور در مورد مایکل فلین را تکذیب کرد.

چندین عضو ارشد کنگره گفتند تقاضای دونالد ترامپ برای متوقف کردن تحقیقات درمورد مناسبات مایکل فلین با روسیه مصداق جلوگیری از اجرای عدالت است که در آمریکا جرم تلقی می‌شود.

غروب ۲۷ اردیبهشت، سه کمیته کنگره خواستار دسترسی به متن کامل یادداشت‌های جیمز کومی از مکالمات او با رئیس‌جمهور شدند و خواستند که آقای کومی در مورد دیدارهایش با دونالد ترامپ به کنگره شهادت دهد.

رهبران کنگره اکنون از تصمیم وزارت دادگستری آمریکا برای تعیین یک مشاور ویژه استقبال کرده‌اند. دمکرات‌های کنگره از اواخر سال گذشته بر ضرورت انجام این کار تأکید می‌کردند و در روزهای اخیر تعدادی از جمهوری‌خواهان نیز از این خواست دفاع می‌کنند.

الیجا کامینگز نماینده ارشد حزب دمکرات در کمیته نظارتی مجلس نمایندگان که همزمان مشغول انجام تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکاست گفت: «معتقدم که رابرت مالر مستقل عمل خواهد کرد. او قاطع و در عین حال منصف خواهد بود و به سادگی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.»

جیسون چیفتس، رئیس جمهوری‌خواه هیئت تحقیق کمیته نظارتی مجلس نمایندگان نیز گفت: «رابرت مالر انتخاب عالی است. سابقه درخشانی دارد و قاعدتاً همه او را خواهند پذیرفت.»

اوائل سال جاری میلادی نهادهای امنیتی آمریکا در گزارش نهایی خود اعلام کردند که دولت روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده و تحقیقات اف بی آی براساس این یافته‌ها ادامه پیدا می‌کرد. دولت روسیه بارها هرگونه دخالتی در این زمینه را تکذیب کرده است.

در جریان رخداد دیگری در ۲۸ اردیبهشت خبرگزاری رویترز گزارش داد که مشاوران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در طول هفت ماه آخر کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ حداقل در ۱۸ مورد از طریق تلفن و یا پیام‌های الکترونیک با مقام‌های روسیه و یا سایر افرادی که به کاخ کرملین نزدیک هستند، تماس گرفته‌اند.

رویترز در گزارش ۲۸ شهریور خود به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا بدون ذکر نام آنها گزارش داد این اطلاعات که تاکنون علنی نشده بخشی از مواردی است که هم اکنون در تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات و تماس‌های کارزار دونالد ترامپ با دولت آن کشور مشغول بررسی آن هستند.

به گفته خبرگزاری رویترز این ۱۸ مورد تماس تلفنی و یا ایمیل در فاصله آوریل تا نوامبر ۲۰۱۶ روی داده است. شش مورد از آنها تماس تلفنی بین سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن، با مشاوران دونالد ترامپ از جمله مایکل فلین بوده است.

از قرار معلوم پس از انتخابات تماس‌ها بین دو طرف افزایش یافته و هدف آن برقرار کردن یک شیوه تماس پشت پرده بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بوده است.

کاخ سفید و مقامات کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ چهار ملاقات در آن دوره بین سرگی کیسلیاک و مشاوران آقای ترامپ را تأیید کرده‌اند.

تاکنون کاخ سفید، دولت روسیه و مایکل فلین به گزارش اخیر خبرگزاری رویترز واکنشی نشان نداده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول منابع خود گفت در متن مکالمات و گفت‌وگوهای دو طرف هیچ نشانه‌ای از ارتکاب جرم و یا همکاری و همسویی بین کارزار دونالد ترامپ با دولت روسیه دیده نشده اما افشای این تماس‌ها می‌تواند فشار به رئیس‌جمهور و اطرافیان او را افزایش دهد تا تمامی جزئیات تماس‌های خود با مقام‌های روسیه و افراد نزدیک به کاخ کرملین را علنی کنند.