آمریکا: گزارش گلدستون قابل ترمیم نیست و باید از دستور کار خارج شود

بازدید ریچارد گلدستون از سرزمین‌های اشغالی در بهار سال ، چند ماه پس از جنگ غزه۸۸

پس از آنکه قاضی ریچارد گلدستون، مسئول تهیه گزارش در مورد حمله اسرائیل به غزه اظهار نظر تازه‌ای در مورد این گزارش ارائه کرد، ایالات متحده می‌گوید که این گزارش نه ترمیم که بایستی از دستور کار خارج شود.

آقای گلدستون هفته گذشته در مقاله‌ای که به قلم وی با عنوان «بازنگری در گزارش گلدستون در مورد اسرائیل و جنایت جنگی» در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست منتشر شد، نوشته بود که چنانچه که گزارش خود را پس از انتشار تحقیقات اسرائیل «که نشان می‌دهد در درگیری‌های غزه، غیرنظامیان به طور عمدی هدف قرار نگرفته‌اند» تهیه می‌کرد، قطعاً گزارش متفاوتی تهیه می‌شد.

به دنبال این موضوع، اسرائیل از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان لغو گزارش گلدستون شده و آمریکا نیز از زبان سوزان رایس، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد تأکید کرده است که این گزارش نباید گفت‌وگوهای آتی در مجمع عمومی یا شورای حقوق بشر سازمان ملل باشد.

گزارش ریچارد گلدستون، بازرس ویژه سازمان ملل در مورد جنگ غزه، که تقریباً ۹ ماه پس از حمله اسرائیل به غزه در هفته‌های پایان سال ۲۰۰۸ میلادی و هفته‌های آغازین سال ۲۰۰۹ تهیه شد، همزمان اسرائیل و گروه حماس را به ارتکاب جنایت جنگی در درگیری‌های پایان سال ۲۰۰۸ و آغاز سال ۲۰۰۹ متهم می‌کند.

در جریان این جنگ کوتاه ولی ویرانگر، بیشتر یک هزار چهارصد فلسطینی، از جمله صدها تن از غیرنظامیان، و نیز ۱۳ سرباز اسرائیلی کشته شدند. جنگی که اسرائیل به بهانه توقف راکت‌پراکنی از داخل مرزهای غزه به سوی خاک خود، آغازگر آن بود.

در زمان تهیه گزارش گلدستون، اسرائیل از همکاری با ریچارد گلدستون خودداری و پس از انتشار آن نیز محتوای این گزارش را به عنوان گزارشی «جانبدارانه و تحریف‌شده» محکوم کرد. اسرائیل همچنین خود تحقیقاتی را مورد شکل‌گیری این جنگ در غزه منتشر کرد که در آن کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی «غیرعمد» توصیف شده است.

در این شرایط ریچارد گلدستون هفته گذشته در مطلبی در روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، نوشت که گزارش وی «متأسفانه شامل شواهدی که توسط اسرائیل تهیه شده نبوده است» و توجه به تحقیقات اسرائیل «احتمالاً یافته‌های گزارش گلدستون در مورد اقدام عمدی و جنایت جنگی [از سوی اسرائیل] را تحت تأثیر قرار می‌داد.

با تکیه بر این موضوع سوزان رایس خطاب به کنگره آمریکا گفته است که «مطمئن نیستم گزارش گلدستون قابل ترمیم باشد، و آنچه ایالات متحده می‌خواهد آن است که از گزارش از دستور کار خارج شود و موضوع مذاکرات آتی در مجمع عمومی و شورای حقوق بشر سازمان ملل یا بیرون از این دو نهاد نباشد.»

خانم رایس همچنین تأکید کرده است که از زمان انتشار گزارش گلدستون، ایالات متحده این گزارش را به واسطه «کاستی‌های عمیق» آن رد کرده بود.

وی افزوده است که آمریکا در آن زمان نیازی به در نظر گرفتن محتوای این گزارش نمی‌دید و اکنون که تهیه کننده آن صادقانه در مورد آن اظهار نظر کرد، این دیدگاه تقویت می‌شود که چنین گزارشی نباید در دستور کار باشد.

این در حالی است که آقای گلدستون روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، ضمن دفاع از گزارش خود می‌گوید که آنچنان که در مطلب وی در واشینگتن پست تصریح شده، «به نظر می‌رسد با اطلاعاتی که پس از انتشار گزارش گلدستون به دست آمده، لازم است که تغییری در بخشی از گزارش که مرتبط با ارتکاب جرایم جنگی توسط اسرائیل است صورت گیرد.»

در این زمینه آسوشیتدپرس به نقل از مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نوشت که ایالات متحده از زمان انتشار گزارش گلدستون به وضوح تأکید کرده است که شواهدی مبنی بر هدف‌گیری عامدانه غیرنظامیان توسط اسرائیل ندیده است و اکنون می‌بینیم که قاضی گلدستون نیز به همین نتیجه رسیده است.»

آقای تونر همچنین از آنچه «جهت‌گیری ضد اسرائیلی» در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواند، ابراز نگرانی کرد.

آمریکا که اصلی‌ترین متحد اسرائیل به شمار می‌آید، در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را بر شکل‌گیری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان متمرکز کرده است و همزمان با تحولات اخیر در دنیای عرب، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه تأکید کرده است که از سرگیری روند صلح میان اسرائیل و فلسطینان «از هر موضوع دیگر ضروری‌تر است».

گزارش گلدستون در آبان ماه ۸۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حمایت ۱۱۴ عضو سازمان ملل، در مقابل ۱۸ رأی مخالف و ۴۴ رأی ممتنع تصویب شده بود.