احمدرضا جلالی هرگونه اتهام جاسوسی را قویاً رد کرد

احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام

احمدضا جلالی، پزشک ایرانی که به اتهام جاسوسی برای موساد، محکوم به اعدام شده، با انتشار یک فایل صوتی می‌گوید اعترافات تلویزیونی وی، تقطیع و تحریف شده است و او هرگز برای موساد جاسوسی نکرده است.

در اعترافات تلویزیونی پخش شده از احمدرضا جلالی که توسط بخش ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران تهیه شده، عنوان شده که وی در یکی از کشورهای اروپایی توسط فردی که توماس معرفی شده برای جذب در سرویس اطلاعات خارجی این کشور در ازای دریافت شهروندی یک کشور اروپایی، پیشنهاد شغلی دریافت کرده است.

وی همچنین در این فیلم که «تیشه بر ریشه» نام داشت به سابقه همکاری خود با پروژه‌هایی در وزارت دفاع ایران اشاره می‌کند، و می‌گوید که احتمالاً به این دلیل فرد ادعا شده به دنبال جذب او بوده است.

احمدرضا جلالی اما در این فایل صوتی که منتسب به اوست می‌گوید اعترافات وی تحت فشار بوده و هیچگونه دسترسی به وکیل یا بازپرس نداشته است.

وی در این فایل صوتی می‌گوید در فیلمی که از تلویزیون پخش شده، جواب او به کسانی که خود را «عوامل خارجی» معرفی کرده‌اند، نیامده است. وی می‌گوید درخواست این ماموران برای ارائه اطلاعات را به کل رد کرده است اما در این فیلم این قسمت حذف شده است.

احمدرضا جلالی می‌افزاید درخواست «عوامل خارجی» در اروپا «را در نهایت درایت و فداکاری اوضاع مدیریت کردم تا آسیبی به کشورم وارد نشود.»

احمدرضا جلالی تاکید می‌کند در هیچ جای این فیلم یا در طول ۲۰ ماه بازداشتش، «به هیچ وجه همکاری، جاسوسی یا حتی ارتباط با موساد را اظهار یا تایید نکرده» است.

به گفته وی کسانی که با او تحت پوشش یک شرکت اروپایی تماس گرفته بودند، پس از چندی خود را اعضای «یک سازمان امنیت اروپایی» معرفی کرده بودند.

احمدرضا جلالی می‌گوید وی در این فیلم و در طول ۲۰ ماه بازداشتش دادن اطلاعات به این افراد را هم «با دلیل و مدرک» رد کرده است.

در بخش دیگری از این فایل، جلالی می‌گوید حتی او فاقد هرگونه اطلاعی بوده که «بر فرض محال در اختیار» آن عوامل قرار دهد.

احمدرضا جلالی تصریح می‌کند: «اینجانب در بازجویی‌ها، دادسرا و دادگاه اظهار کرده‌ام که تنها علت حضور من در جلسه با عوامل به‌ظاهر اروپایی تهدیدات ایشان علیه خانواده‌ام و خودم بوده که تهدید می‌کردند که خودت و همسرت دستگیر و کشته خواهید شد. و دختر ۷ ساله‌ات هم باید آواره اردوگاه‌ها شود.»

وی با بیان اینکه اگر در حال همکاری با عوامل بیگانه بود، چرا آنها باید خود و خانواده‌اش را تهدید می‌کردند.

وی می‌افزاید: «ضمن اینکه یکبار هم تهدیدشان را عملی کرده و با حمله فیزیکی بنده را تا لب مرگ بردند؛ لپ‌تاپم را به سرقت برده و به فرانسه منتقل کردند تا شاید اطلاعاتی به‌دست آوردند، موفق نشدند و دیدند اطلاعاتی در لپ‌تاپ من موجود نمی‌باشد.»

احمدرضا جلالی سپس می‌افزاید: «در آن مقطع زمانی من موضوع را به نیروهای امنیتی ایران اطلاع دادم که ترتیب اثری ندادند.»

این پزشک ایرانی می‌گوید در سال‌های ۸۰ تا ۸۲ در پروژه‌ای که برای وزارت دفاع بوده، با مجید شهریاری و مسعود علیمحدی آشنایی داشته است. مسعود علیمحمدی و مجید شهریاری، دو دانشمند هسته‌ای ایران، در سال‌های ۸۸ و ۹۰ در تهران ترور شدند. ایران این ترورها را به اسرائیل نسبت داد.

به گفته وی در حالی که مسعود علیمحمدی دانشمند هسته‌ای، چهار یا پنج ماه پیش از ملاقات وی با عوامل خارجی، در دی ماه ۱۳۸۸ ترور، او چطور می‌توانسته اطلاعاتی در این مورد به آنها داده باشد.

وی همچنین تاکید می‌کند که با سند و مدرک به قاضی صلواتی در مورد مجید شهریاری نیز توضیح داده، اما به گفته وی ظاهرا او باید محکوم می‌شده و دفاعیاتش تاثیری نداشته است.

احمدرضا جلالی تصریح می‌کند: «تنها ملاقات و آشنایی اینجانب با این دو شهید بزرگوار مربوط به سال ۸۱ و حداقل هشت سال قبل از شهادتشان بوده که مدتش ۳ الی ۴ دقیقه بوده (درباره) موضوع آموزشی و پزشکی بوده است.»

وی همچنین دریافت هرگونه وجه از عوامل خارجی را رد کرده و با توجه به موقعیت شغلی‌اش می‌گوید اصلا نیازی به این مبلع نداشته است. جلالی تاکید می‌کند در فیلمی که زیر فشار از او گرفته شده، عنوان شده در یک بازه زمانی ۵ سال ۲۸ هزار یورو دریافت کرده که برای هر بیننده‌ای«شرم‌آور» و «غیرقابل باور» است که یک پروفسور برای جاسوسی چنین مبلغی بگیرد.

به گفته این پزشک ایرانی، در یک بازه زمانی ۵ ساله تنها هشت ملاقات با عوامل خارجی داشته و نه «پنجاه» بار آنطور که در فیلم «تیشه بر ریشه» گفته شده است.

وی تاکید می‌کند که از سال ۱۳۸۷ در خارج کشور مقیم بوده و از سال ۸۲ به بعد در هیچ پروژه‌ای مستقیما با وزارت دفاع در تماس نبوده است.

جلالی اظهار می‌دارد که تنها عامل سفر او به ایران پروژه‌های پزشکی درمورد «حوادث»، «حوادث غیر طبیعی» و از جمله حوادث «هسته‌ای» بوده است.

در پاسخ به ادعای فیلم پخش شده از تلویزیون ایران، جلالی می‌گوید تقاضا برای شهروندی سوئد کاملا روند قانونی داشته و مدارک آن ثبت و ضبط است. در فیلم «تیشه بر ریشه» گفته می‌شود که یکی از وعده‌های عوامل «موساد» گرفتن شهروندی یک کشور اروپایی برای جلالی است.

احمدرضا جلالی در پایان از صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه می‌خواهد قضات بی‌طرف این دستگاه در پرونده او بازنگری کنند تا حقیقت روشن شود.

احمدرضا جلالی که دارای اقامت سوئد است و به عنوان پژوهشگر با دانشگاه پیرمنتو در ایتالیا همکاری داشته، در اردیبهشت سال ۹۵، زمانی که به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد اما خبر بازداشت او تا پیش از دی ماه همان سال درز نکرد.

همسر احمدرضا جلالی حدود یکهفته پیش به رادیو فردا گفت که دیوان عالی ایران حکم اعدام همسرش، را تأیید کرده ولی هنوز این حکم به آنها ابلاغ نشده است.

صدور این حکم نیز با واکنش شدید عفو بین‌الملل روبه‌رو شد و این نهاد حقوق بشری گفت دادگاه‌های ایران با تأیید حکم اعدام برای آقای جلالی «حاکمیت قانون را زیرپا گذاشته‌اند».