زنان سعودی روز جمعه به نشانه اعتراض رانندگی کردند

لوگوی کمپین زنان سعودی برای رانندگی

شماری از زنان سعودی، روز جمعه در اعتراض به قوانین این کشور که زنان را از رانندگی محروم کرده، سوار بر خودرو شده و رانندگی کردند.

این حرکت پس از آن صورت گرفت که زنان سعودی در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر، روز جمعه را برای نادیده گرفتن قانون منع رانندگی زنان تعیین کرده بودند.

شماری از زنان سعودی که رو جمعه رانندگی اعتراضی کردند، تجربه‌های خود را در صفحه‌های فیس‌بوک و توییتر خود منتشر ساخته‌اند؛ این زنان گواهینامه‌های خود را در خارج از کشور گرفته‌اند.

زنان سعودی، با محدودیت‌های شدید اجتماعی روبرو هستند؛ افزون بر ممنوعیت رانندگی، زنان باید صورت خود را بپوشانند و هنگام سفر نیز یک مرد باید با آنها باشد؛ یافتن شغل نیز از معضلات دیگر زنان سعودی است.

یکی از زنانی که در در این روز رانندگی کرده در توییتر خود نوشت: «به خاطر اینکه مادر من نتوانست امروزِ مرا تغییر دهد من تصمیم گرفتم فردای دخترم را تغییر دهم.»

در صفحه فیس‌بوکی که برای این کمپین ایجاد شده، تاکید شده است که تا هنگامی که خاندان سلطنتی سعودی فرمان لغو ممنوعیت رانندگی زنان را صادر نکنند این حرکت ادامه خواهد داشت.

مخالفان رانندگی زنان در عربستان هم بیکار ننشسته و با راه‌اندازی صفحه‌ای در فیس‌بوک از مردان خواسته‌اند هر زنی را که رانندگی می‌کرد بزنند.

آخرین باری که زنان سعودی برای ممنوعیت رانندگی دست به اعتراض زدند ۱۹۹۰ بود؛ در آن هنگام ۴۷ زن که هوادار رانندگی بودند دستگیر شده، گذرنامه‌های آنان توقیف و از کار برکنار شدند.

زنان سعودی این بار برای اینکه در «بهار عرب» خاندان سعودی را به اقدام خشنی تحریک نکنند از یکدیگر خواسته بودند که در یک جای خاص تجمع نکنند و این حرکت اعتراضی به صورت فردی انجام شود.

وجيهه الحويدر، یک فعال حقوق زنان سعودی که فیلمی از رانندگی خود را بر روی اینترنت گذاشته می‌گوید: «ما می‌خواهیم زنان از امروز از حقوق خود استفاده کنند. امروز این جاده‌ها تنها آغازی برای یک مبارزه طولانی است. ما باز نخواهیم ایستاد.»