عراق و امارات خواستار پایان تنش در تنگه هرمز شدند

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با عبد الله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود در ابوظبی.

امارات متحده عربی و عراق خواستار پایان تنش‌های کنونی منطقه، به ویژه تنش‌ بر سر تنگه هرمز شدند و از ایران و دیگر کشور‌ها خواستند مناقشه کنونی را از راه گفت‌و‌گو و نه توسل به نیروی نظامی حل و فصل کنند.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با عبد الله بن زاید آل نهیان همتای اماراتی خود در ابوظبی گفت: «عراق با افزایش تنش و حل و فصل مناقشه کنونی با استفاده از نیروی نظامی به جای گفت‌و‌گو مخالف است.»

وزیر امور خارجه امارات هم با بیان اینکه «هرگونه سخن گفتن از آبراه‌ها به ویژه تنگه هرمز بر ما تاثیرگذار است» تاکید کرد: «از تمام راه‌های ممکن برای فرونشاندن بحران استفاده خواهیم کرد. افزایش تنش به سود منطقه و ثبات بازار نفت نیست.»

هوشیار زیباری در ادامه سخنان خود در کنفرانس خبری ابو ظبی اظهار داشت که عراق پیامی به ایران درباره خطرهای بستن تنگه هرمز منتقل کرده است. او همچنین به این مساله اشاره کرد که ۹۰ درصد از صادرات نفت عراق از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یکشنبه به خبرنگاران گفته بود که آمریکا از سه طریق درباره بستن تنگه هرمز به ایران پیام داده است. او ادامه داد که این پیام‌ها را سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، سفیر سوئیس در ایران و رئیس جمهوری عراق به مقام‌های ایرانی منتقل کرده‌اند.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سئوالی درباره هشدارهای ایران به کشورهای خلیج فارس در خصوص جایگزین کردن نفت ایران در صورت تحریم گفت: «میان ایران و کشورهای منطقه بحران اعتماد وجود دارد. تصمیم‌هایی که کشورهای منطقه می‌گیرند در حیطه حاکمیت ملی آنهاست و به این معنی نیست که آنها برخلاف منافع ایران هستند.»

محمد علی خطیبی نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گفت و گو با روزنامه شرق کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس را نسبت به جایگزین کردن نفت ایران در صورت تحریم نفتی این کشور از سوی اتحادیه اروپا، هشدار داده بود.

بحران کنونی در حوزه خلیج فارس پس از آن اوج گرفت که محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد، تهدید کرد در صورت هرگونه تحریم نفتی ایران، دیگر نفتی از هرمز عبور نخواهد کرد.

ناوگان پنج ایالات متحده، که در بحرین مستقر است تصریح کرده است که این اقدام از سوی این ناوگان تحمل نخواهد شد و در پی آن مقام‌های ایالات متحده نیز مواضعی مشابه اتخاذ کردند.

پس از واکنش‌های بین المللی به تهدید محمد رضا رحیمی، احمد وحیدی وزیر دفاع ایران به خبرنگاران گفت: «نگفتیم تنگه هرمز را می‌بندیم؛ مساله این است که اگر کسی بخواهد امنیت خلیج فارس را به خطر اندازد، ‌ در آن صورت امنیت آن برای همه به خطر می‌افتد.»

پیش از این‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از آمریکا و ایران خواسته بود از راه‌گفت‌و‌گو و دیگر روش‌های مسالمت آمیز، به تنش‌زدایی مبادرت کنند.