فاطمه داوند، از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸: «فرزندم با فعالیت‌های من ارتباطی ندارد»

آریا یوسفی ، فرزند فاطمه داوند، پس از رد مرز توسط پلیس ترکیه، در ایران بازداشت و به ادارهٔ اطلاعات ماکو منتقل شد

فاطمه داوند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، می‌گوید فرزندش، آریا یوسفی، به دلیل فعالیت‌های او در اطلاعات ماکو در بازداشت و تحت شکنجه است.

خانم داوند روز شنبه ۲۷ مرداد با بیان اینکه پسرش هیچ ارتباطی با فعالیت‌های او ندارد، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «در هیچ جای دنیا طبق شرع و قوانین اخلاقی فرزندی را به جای مادرش محاکمه نمی‌کنند.»

این زندانی سیاسی سابق با بیان اینکه مسئولیت تمام فعالیت‌هایش تنها با خود او است، خواستار آزادی بی‌قید و شرط آقای یوسفی شد.

آریا یوسفی ، ۱۸ ساله و اهل بوکان، پس از رد مرز توسط پلیس ترکیه، در ایران بازداشت و به ادارهٔ اطلاعات ماکو منتقل شد.

خانم داوند در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

او آبان ۱۴۰۰ پس از سپری کردن یک‌سوم دوران محکومیت خود مشمول عفو مشروط شد و از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

او همچنین یکی از شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان بود که در زمستان ۱۴۰۰ به دلیل فشار مداوم نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت اما چند ماه بعد توسط پلیس این کشور بازداشت شد و در خطر دیپورت به ایران قرار گرفت.

بیشتر در این باره: فاطمه‌ داوند از شاهدان دادگاه آبان، «در معرض خطر دیپورت» به ایران

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در آبان ۱۳۹۸ با همکاری سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» در لندن برگزار شد.

از زمان برگزاری دادگاه‌های آبان، ماموران وزارت اطلاعات، شماری از شاهدان و خانواده‌های آنها را مورد آزارهایی چون بازداشت خودسرانه، پیگرد قانونی به اتهامات مبهم مرتبط با امنیت ملی، تهدید تلفنی، احضار برای بازجویی‌های قهرآمیز و یورش به محل زندگی و کار آنها قرار داده‌اند.

در همین زمینه ۱۵ سازمان حقوق بشری ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای آزار و اذیت شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان و خانواده‌های آنان به دست مقامات جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند.

این سازمان‌های حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بار دیگر خواستند برای ایجاد یک سازوکار تحقیقاتی و پاسخگویی در مورد ایران برای جمع‌آوری، تحلیل و حفظ شواهد مربوط به جنایات صورت گرفته و تسهیل رسیدگی‌های کیفری عادلانه در آینده اقدام کند.