فاطمه‌ داوند از شاهدان دادگاه آبان، «در معرض خطر دیپورت» به ایران

فاطمه داوند از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ و از شاهدان دادگاه مردمی آبان

فاطمه داوند، از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ و از شاهدان دادگاه مردمی آبان، گفته است که پلیس ترکیه او را بازداشت و به یکی از کمپ‌های ویژه دیپورت منتقل کرده است.

این زندانی سیاسی سابق روز پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین، در ویدئویی این موضوع را اعلام کرده و در تماس با سایت حقوق بشری هه‌نگاو گفت که نیروهای پلیس امنیت ترکیه پس از بازداشت، او را به کمپ دیپورت مرکزی واقع در شهر کایسِری منتقل و به او اعلام کرده‌اند که ساعت ۱۰ شب [پنج‌شنبه] او را خواهند برد.

خانم داوند در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و از سوی دادگاه به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد. او آبان سال گذشته پس از سپری کردن یک‌سوم دوران محکومیت خود مشمول عفو مشروط شد و از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

خانم داوند که از شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان نیز بوده در زمستان ۱۴۰۰ به دلیل فشار مداوم نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت.

انتشار این خبر همزمان با صدور بیانیه ۱۵ سازمان حقوق بشری در محکوم کردن آزار و اذیت شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان و خانواده‌های آنان از سوی دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

بنا بر بیانیه این سازمان حقوق بشری، از زمان برگزاری دور اول دادگاه‌های آبان، ماموران وزارت اطلاعات، شماری از شاهدان و خانواده‌های آنها را مورد آزارهایی چون بازداشت خودسرانه، پیگرد قانونی به اتهامات مبهم مرتبط با امنیت ملی، تهدید تلفنی، احضار برای بازجویی‌های قهرآمیز و یورش به محل زندگی و کار آنها قرار داده‌اند.