اف‌بی‌آی: منشاء همه‌گیری کرونا به احتمال فراوان نشت در آزمایشگاه ووهان بود

کریستوفر ری

کریستوفر ری، مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی‌آی) روز سه شنبه نهم اسفند گفت که تحقیقات این نهاد نشان می دهد که به احتمال فراوان منشاء شیوع ویروس کرونا نشست در آزمایشگاه شهر ووهان در چین است.

آقای ری در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت:«اف بی‌آی از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده که به احتمال فراوان منشا همه‌گیری ویروس کرونا یک حادثه بالقوه در آزمایشگاه ووهان بوده است.»

روز یکشنبه نیز روزنامه وال استریت جورنال گزارش داد که وزارت انرژی آمریکا با سطح نازلی از اعتماد به این نتیجه رسیده است که منشاء همه گیری کرونا یک نشست غیرعمدی در چین بوده است.

وال استریت جورنال در همین گزارش یادآوری کرد که چهار نهاد دولتی دیگر و هیئت تحقیق ادارات امنیت ملی آمریکا هنوز معتقدند که منشا شیوع ویروس انتقال طبیعی از جانوران به انسان بوده و دو نهاد دولتی دیگر هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت این کشور در مورد منشاء همه‌گیری ویروس کرونا هنوز به نتیجه گیری قطعی نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به گزارش روزنامه وال استریت جورنال، به نتیجه تحقیقات سازمان بهداشت جهانی استناد کرد که منشاء ویروس کرونا را یک روند طبیعی و نه حادثه‌ای در آزمایشگاه اعلام کرده است.

مدیر اف‌بی‌آی در مصاحبه خود افزود به دلیل محرمانه بودن بخش قابل توجهی از یافته‌های این اداره نمی‌تواند آنها را برملا کند.

او دولت چین را متهم کرد که به شدت تلاش می‌کند تحقيقات آمریکا و سایرین برای کشف اطلاعات در مورد منشاء ویروس کرونا را حنثی و گمراه کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز چهارشنبه در واکنش به مصاحبه مدیر اف‌بی‌آی گفت دولت این کشور با هرگونه «سوءاستفاده و یا دستکاری سیاسی» واقعیات به شدت مخالف است.

او افزود:«با توجه به سابقه طولانی تحریف و کلاهبرداری توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری آنها هیچ اعتباری ندارد. ما از آمریکا می‌خواهیم به واقعیات و علم احترام بگذارد.»

ویروس کرونا، عامل بیماری کووید ۱۹ اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان شناسایی شد . بر اثر همه‌گیری این بیماری تاکنون بیش از ۷ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.