آمار «رسمی» زن‌کشی در ایران: در دو سال گذشته هر چهار روز، یک زن به قتل رسیده است

مرور آمار رسمی و منتشر شده در رسانه‌های ایران نشان می‌دهد در دو سال گذشته به‌طور میانگین هر چهار روز، یک زن‌ در نقاط مختلف کشور به دست یکی از مردان خانواده خود به قتل رسیده است.

روزنامه شرق روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه،‌ در گزارشی تحقیقی با ارائه آمار «زن‌کشی» از خرداد ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ خبر داد که طی این مدت، دست‌کم ۱۶۵ «زن‌کشی» در ایران انجام گرفته است.

در این گزارش با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال حداقل ۲۷ زن بنا بر دلایل مبتنی بر «ناموس» توسط شوهر یا پدر خود به قتل رسیدند، آمده: «این آماری است که رسانه‌ای شده و به‌زعم بسیاری از فعالان حقوق زنان در نقاط مختلف کشور، زن‌کشی‌های زیادی هم رخ می‌دهد که عامدانه خبری از آن به بیرون از منطقه مورد نظر مخابره نمی‌شود.»

نویسندۀ این گزارش تصریح کرده است که برای دستیابی به این آمار، صفحه حوادث روزنامه ایران، اعتماد و چند خبرگزاری از‌جمله رکنا و ایمنا در دو سال گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش بر خلاف باور عمومی که «اغلب زن‌کشی‌ها در شهرها و روستاهای دورافتاده انجام می‌شود»، در دو سال گذشته و از میان ۱۶۵ زن به قتل رسیده، ۴۱ زن «بیخ گوش پایتخت» کشته شده‌اند.

همچنین آمار رسمی در مورد چگونگی به قتل رسیدن این زنان نشان می‌دهد که از مجموع ۱۶۵ زن، ۴۳ تن «به ضرب گلوله» با انواع اسلحه از جمله شکاری، کلت کمری و حتی کلاشنیکف و ۴۰ زن نیز با «ضربات چاقو» به قتل رسیده‌اند. بقیه موارد زن‌کشی نیز به شیوه‌هایی همچون «خفه کردن، هل دادن، ضربات چکش، مثله کردن و ...» صورت گرفته است.

شرق اضافه کرده که «اختلافات خانوادگی» عبارت مبهمی است که در توضیح اغلب زن‌کشی‌های رسانه‌ای‌شده به‌کار می‌رود و علت اصلی «زن‌کشی» مانند مسائل «ناموسی» را پنهان می‌کند.

در نبود نهادها و رسانه‌های مستقل در ایران و فشارهای امنیتی بر فعالان حقوق زنان از سوی جمهوری اسلامی، هیچ شفافیتی در آمار زنان کشته‌شده به دلیل مسائل ناموسی، خشونت خانگی، مالی و غیره به دست مردان خانواده‌ها، وجود ندارد.