فنلاند: در برابر حمله احتمالی روسیه به سختی مقاومت خواهیم کرد

رنگ آبی کشورهای عضو ناتو و رنگ سبز درخواست‌دهندگان پیوستن به ناتو هستند

رئیس نیروهای مسلح فنلاند روز چهارشنبه یکم تیرماه اعلام کرد که کشورش از دهه‌ها قبل خود را برای حمله احتمالی روسیه آماده کرده است و در صورت وقوع چنین حمله‌ای، سخت در برابر آن مقاومت خواهد کرد.

ژنرال تیمو کیوینِن همزمان با صد و نوزدهمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین تصریح کرد که کشورهای منطقه اسکاندیناوی زرادخانه قابل توجهی برای رویارویی احتمالی با روسیه تدارک دیده‌اند و در عین حال، فنلاندی‌ها نیز برای جنگیدن و مقابله از انگیزه کافی برخوردارند.

نگرانی شهروندان فنلاند نسبت به حالت تهاجمی روسیه از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته و فنلاند روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت به‌طور رسمی اعلام کرد که می‌خواهد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، بپیوندد. این کشور با روسیه یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

علاوه بر فنلاند، سوئد هم پس از تهاجم روسیه به اوکراین برای عضویت در ناتو درخواست داده و درخواست این دو کشور با نظر مثبت اکثر کشورهای عضو، به جز ترکیه، همراه بوده است.

روسیه بارها یکی از دلایل آن‌چه را که «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین می‌خواند، نگرانی از گسترش ناتو اعلام کرده و حال خود این تهاجم به کشور همسایه، باعث نگرانی کشورهای دیگر و تلاش و زمینه‌چینی آنها برای پیوستن به ناتو شده است.

مسکو همچنین تهدید کرده است که در صورت قطعی شدن عضویت فنلاند و یا سوئد در ناتو، استقرار جنگ‌افزار هسته‌ای در مرزهای خود با منطقه بالتیک را بررسی خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ پ.پ