فنلاند برای جلوگیری از ورود پناهجویان چهار گذرگاه مرزی با روسیه را می بندد

یک گذرگاه مرزی فنلاند با روسیه (عکس از آرشیو)

پتری اورپو، نخست وزیر فنلاند، روز پنجشنبه ۲۵ آبان گفت این کشور با هدف جلوگیری از ورود پناهجویان از روز شنبه چهار مورد از مجموع ۹ گذرگاه مرزی با روسیه را می بندد.

وزیر دادگستری نروژ نیز که در شمالگان با روسیه مرز مشترک دارد، اعلام کرد که این کشور آماده است در صورت لزوم به سرعت مرزهای خود با روسيه را ببندد.

رئیس جمهور فنلاند روز چهارشنبه گفت به نظر می‌رسد که افزایش شمار پناهجویانی که از مرزهای شرقی وارد این کشور می‌شوند انتقام جویی مسکو از پیوستن این کشور به ناتو و همکاری‌های نظامی آن با آمریکاست. روسیه این سخنان رئیس جمهور فنلاند را رد کرد.

فنلاند عضو اتحادیه اروپاست و پس از چندین دهه سیاست بی‌طرفی امسال تصمیم گرفت به ناتو بپیوندد. این کشور حدود هزار و ۳۴۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد و این مرز طولانی در‌عین حال بخشی از مرزهای شرقی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

چهار گذرگاهی که قرار است بسته شوند در جنوب شرقی فنلاند قرار دارند و پر رفت و آمدترین نقاط مرزی بین این کشور و روسیه هستند.

نخست وزیر فنلاند در یک نشست خبری گفت:«دولت امروز تصمیم گرفت که برخی گذرگاه‌ها در مرزهای شرقی را ببندد. آنها بین نیمه شب جمعه تا صبح شنبه بسته می‌شوند.»

کریستینا اشتنمن، بازرس ویژه منع تبعیض در فنلاند، گفت این کشور طبق معاهدات بین‌المللی و قوانین اتحادیه اروپا موظف است به پناهجویان اجازه دهد که در فنلاند تقاضای پناهندگی بدهند.

او افزود:«اگر فردی به پست بازرسی مرزی فنلاند مراجعه کند و بگوید که می خواهد در کشور ما تقاضای پناهندگی بدهد باید تقاضای او دریافت شود.»

اداره مرزبانی فنلاند می‌گوید که در یک هفته گذشته هر روز ده‌ها نفر از اهالی کشورهایی نظیر عراق، یمن، سومالی و سوریه از طریق خاک روسیه وارد این کشور شده اند در حالی که حدود دو ماه پیش به طور متوسط هر روز یک نفر پناهجو یا مهاجر از مرز عبور می‌کرد.

این نهاد روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد پناهجویانی که از سپتامبر تاکنون وارد فنلاند شده اند به ۲۸۰ نفر رسیده است.

دولت فنلاند گفت از روز شنبه پناهجویان و یا مهاجرانی که از طریق خاک روسیه می آیند فقط می‌توانند در دو گذرگاه در بخش شمالی مرزهای دو کشور تقاضای ورود بدهند.

تخمین زده می شود که هر روز حدود سه هزار نفر از چهار گذرگاه مرزی جنوبی بین فنلاند و روسیه عبور می کنند.

نخست وزیر فنلاند گفت به خوبی درک می‌کند که بستن این چهار گذرگاه کار و زندگی مردم را که بین دو کشور رفت و آمد می کنند دشوار خواهد کرد.

پتری اورپو افزود:«پیام ما قاطع است. ما می‌خواهیم این وضعیت پایان یابد و در نتیجه رفت و آمد در گذرگاه‌های مرزی به حالت عادی که تاکنون وجود داشت بازگردد.»

در موج مهاجرت گسترده سال ۲۰۱۵ بیش از هزار و ۲۰۰ پناهجوی سوری از طریق روسیه به فنلاند آمدند.

فرمانده پلیس مرزی در یکی از گذرگاه‌های مرزی بین نروژ و روسیه روز پنجشنبه به خبرگزاری‌ها گفت وضعیت در این گذرگاه آرام و عادی است.

او افزود:«تعداد مسافرانی که از روسیه وارد می‌شوند کم است ولی ما تعداد رفت و آمدها را به دقت زیر نظر داریم و برای احتمال افزایش ورود مسافران از روسیه آماده هستیم.»

او حاضر نشد توضیح دهد که در آن صورت پلیس مرزبانی چه اقداماتی انجام خواهد داد.