بارندگی و سیل در چند کشور اروپایی؛ چهار نفر در رومانی جان باختند

امدادرسانی به سیل‌زدگان در رومانی

مقامات امدادی رومانی اعلام کردند در پی بارش شدید باران و سیلاب‌های گسترده دست کم چهار نفر در شرق این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

میرچا فکت، وزیر محیط زیست رومانی، شنبه ۲۴ شهریور ماه به آسوشیتدپرس گفت که در برخی از مناطق سیل زدهٔ این کشور، بیش از ۱۶۰ لیتر در متر مربع باران باریده است که به گفته او یک اتفاق نادر است.

او که در حال رفتن به شهر گالاتسی، یکی از مناطق سیل‌زده بود، تاکید کرد تنها کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد نجات افراد تا حد امکان است.

گروه‌های امداد و نجات در شهرهای گالاتسی و واسلوی در شرق رومانی برای نجات جان ۹۵ نفر که به شدت تحت تأثیر این سیلاب‌ها قرار گرفته بودند، در تلاش هستند.

تیم‌های نجات با استفاده از قایق‌های کوچک به افراد کمک می‌کنند و یک هلیکوپتر بلک هاوک که از معروف‌ترین هلیکوپترهای چند منظوره در جهان است، نیز برای کمک به عملیات نجات به منطقه گالاتسی اعزام شده است؛ جایی که سیل تا کنون به پنج هزار خانوار خسارت وارد کرده‌ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، توفان ۱۹ منطقه در هشت استان رومانی را تحت تأثیر قرار داده و بادهای شدید موجب سقوط درختان، آسیب‌ به خودروها و مسدود شدن جاده‌ها شده است.

در حال حاضر پیش‌بینی شده که سیلاب‌های شدید چندین کشور اروپای مرکزی از جمله جمهوری چک، لهستان، اتریش، آلمان، اسلواکی و مجارستان را در بر خواهد گرفت.

کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنند که یک سیستم کم‌فشار از شمال ایتالیا بارش‌های زیادی را در بیشتر مناطق جمهوری چک، از جمله پایتخت و مناطق مرزی با اتریش و آلمان در جنوب و لهستان در شمال، به همراه خواهد داشت.

در جمهوری چک، دولت نشست کمیته بحران برگزار کرده و پتر فیالا، نخست وزیر، اعلام کرده که آخر هفته سختی در پیش خواهد بود و تاکید کرده است که باید برای بدترین سناریوها آماده بود.

بر اساس گزارش‌ها صبح روز شنبه سطح آب رودخانه‌ها در ده‌ها منطقه در سراسر جمهوری چک به سطح خطرناکی رسید و آب خانه‌ها و جاده‌ها را در چندین شهر و روستا دربر گرفت.

شرکت برق «سی‌ای‌زد» جمهوری چک اعلام کرد که باران و باد شدید موجب شده بیش از ۶۳ هزار خانوار در خاموشی به سر ببرند.

در برنو، دومین شهر بزرگ جمهوری چک، یک بیمارستان تخلیه شده است و ده‌ها شهروند نیز در شهرهای مختلف خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. همچنین به دلیل افتادن درختان یا آبگرفتگی ناشی از سیلاب، تردد قطار در ۱۲ خط ریلی متوقف شد.

در مولداوی نیز مقامات اعلام کرده‌اند باران شدید روز شنبه این کشور را درنوردیده و کارگران اورژانس سیلاب‌ها را از خانه‌های ده‌ها نفر در چندین منطقه با پمپ خالی کرده‌اند.

در لهستان پس از هشدار هواشناسی درباره بارندگی بی‌سابقه و افزایش شدید سطح آب در برخی از رودخانه‌های این منطقه، ده‌ها نفر در روز شنبه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه از دو روستای نزدیک شهر نیسا در اطراف رودخانه نیسا تخلیه شدند.

با این حال توماس سیمونیاک وزیر کشور هشدار داده که «بدترین اتفاق هنوز در راه است».

مقامات لهستانی روز جمعه از ساکنان خواستند تا مواد غذایی تهیه کنند و با شارژ کردن پاوربانک‌ها برای قطع برق آماده شوند.

این تغییر آب و هوا پس از شروع گرم ماه سپتامبر در منطقه، از جمله در رومانی به وقوع می‌پیوندد. دانشمندان تابستان ۲۰۲۴ را به عنوان گرم‌ترین تابستان زمین ثبت کردند و گرما در این سال توانست رکوردی که یک سال پیش ثبت شده بود را بکشند.

بارندگی‌های شدید یکی از تغییرات آب‌وهوایی ناشی از گرم‌تر شدن هواست.