مقام‌های استان کرمان می‌گویند سربازی که پنج نفر را در پادگان کشت دستگیر شد

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی صورت رسمی انگیزهٔ این حوادث مرگبار را اعلام نمی‌کنند

امیرغلامعلیان، فرمانده قرارگاه جنوب شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران، بامداد دوشنبه دوم بهمن به خبرگزاری ایرنا گفت سربازی که در یک پادگان کرمان پنج سرباز دیگر را کشته و متواری شده بود در نزدیکی شهرستان زرند دستگیر شد.

همچنین ناصر فرشید، فرمانده انتظامی استان کرمان، گفت که از این سرباز دو قبضه تفنگ کلاشنیکف و شش خشاب حامل ۱۸۰ تیر جنگی به دست آمد و انگیزه او برای اقدام به تیراندازی در دست بررسی است.

خبرگزاری تسنیم نیز به نقل از ارتش جمهوری اسلامی اسامی پنج سرباز وظیفه را که در این تیراندازی کشته شدند منتشر کرده است.

رسانه‌های ایران شامگاه یکشنبه به نقل از امیر غلامعلیان گزارش داده بودند که یک سرباز در آمادگاه باغین که «مشغول پاسداری» بود با ورود به آسایشگاه سربازان به سوی آنها تیراندازی کرد و سپس متواری شد.

پیش از این هم گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی سربازان در دوران خدمت سربازی به هم‌خدمتی‌ها یا مقام‌های نظامی در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی به صورت رسمی انگیزهٔ این حوادث مرگبار را اعلام نمی‌کنند.

بیشتر در این باره: یک سرباز در استان بوشهر چهار سرباز دیگر را کشت

در نمونه‌ای دیگر یک سرباز در یکم فروردین سال گذشته در پادگانی در شهر دیلم استان بوشهر، پس از گروگان‌گیری، چهار سرباز دیگر را کشت.

در آن حادثه رسانه‌های ایران دلیل این سرباز برای کشتن و گروگان‌گیری هم‌خدمتی‌هایش را «اجازه ندادن برای رفتن به مرخصی» عنوان کردند.

سربازی در ایران، موسوم به «خدمت سربازی»، اجباری است و بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه مردان بالای ۱۸ سال ایرانی، به جز مواردی که استثنا شده‌اند، باید ۲۴ ماه به خدمت سربازی بروند.

اجباری بودن این دوره و فشارهای جسمی و روانی بر سربازان که در مواردی منجر به خودکشی یا اقدامات خشونت‌آمیز آن‌ها شده، منتقدان بسیاری دارد.