سیل در قزاقستان؛ صد هزار نفر مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند

یک شهروند قزاق در منطقه سیل‌زده مرزی با روسیه

در ادامه بالا آمدن سطح آب و وقوع سیل در روسیه، حدود صد هزار نفر در قزاقستان نیز در پی به راه افتادن سیل شدید مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۴ فروردین، گزارش داد که در پی وقوع سیل شدید در قزاقستان وزارت «امور اضطراری» این کشور در هشت استان از ۱۷ استان این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده و حدود صد هزار نفر خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند.

مقامات محلی در همین حال اعلام کرده‌اند که افزایش سطح رودخانه اورال در شهر اورِنبورگ روسیه روز جمعه به ۱۱ متر و ۲۹ سانتی متر رسیده است.

برخی منابع از سیل اخیر در روسیه و قزاقستان به‌‌عنوان «بدترین سیل» در یک قرن اخیر نام برده‌اند.

بیشتر در این باره: سیل در جنوب روسیه پس از شکسته شدن سد؛ تخلیه ۱۱ هزار ساکن منطقه اورنبورگ

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌ جمهور قزاقستان پیشتر از این سیل با عنوان یک «فاجعه طبیعی» نام برده بود که در بیش از ۸۰ سال پیش بی‌سابقه بوده است.

مقامات محلی روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند که در منطقه اورنبورگ روسیه، در مرز قزاقستان، نیز حدود ۱۲ هزار خانه تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌‌ است.

در همین حال دنیس پاسلر، فرماندار اورنبورگ، اعلام کرده بود که همزمان با بالا آمدن سطح آب، ۳۶۰۰ خانه و حدود ۲۰ هزار نفر دیگر در معرض سیل قریب‌الوقوع قرار دارند.

آقای پاسلر همچنین خسارات سیل را تا روز پنج‌شنبه بیش از ۴۰ میلیارد روبل، معادل ۴۲۸ میلیون دلار، برآورد کرده و گفته بود که حدود ۷۸۰۰ نفر از مناطق سیل‌زده تخلیه شده‌اند.