برنامه جهانی غذا: سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین رکورد رسیده است

سخنگوی برنامه جهانی غذا می‌گوید هفت میلیون کودک زیر پنج سال و مادر در افغانستان دچار سوءتغذیه هستند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا، از نهادهای سازمان ملل روز پنجشنبه ششم بهمن گفت سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد رسیده و نیمی از جمعیت این کشور در تمام طول سال از گرسنگی شدید رنج می برند.

او افزود:«در کشوری با حدود ۴۰ میلیون جمعیت، هفت میلیون کودک زیر پنج سال و مادر دچار سوءتغذیه هستند. مردم افغانستان از گرسنگی نمی میرند ولی از منابع لازم برای حل این بحران بشری برخوردار نیستند.»

درپی به قدرت رسیدن طالبان درتابستان ۲۰۲۱ کمک‌های بشردوستانه بین المللی به افغانستان به دلیل سياست‌های سختگیرانه این گروه کاهش یافته است و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا و متحدان غربی آن کشور علیه طالبان باعث شده بخش بسیار ناچیزی از ذخایر ارزی افغانستان که در آمریکا نگهداری می‌شود به این کشور سرازیر شود.

سخنگوی برنامه جهانی غذا با اشاره به دستور اخیر حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای امدادرسان گفت:«این ممنوعیت در بدترین زمان ممکن به اجرا درآمده و فعالیت نهادهای بشردوست را محدود کرده است. اکنون خانواده‌های نیازمند نمی دانند که وعده غذایی بعدی را چگونه و چه زمانی می توانند تامین کنند.»

برنامه جهانی غذا قبل از فرارسیدن سرمای زمستان حجم انتقال مواد غذایی به مناطق دور افتاده وجوامع نیازمند را افزایش داد ولی در پی صدور حکم ممنوعیت اشتغال زنان در نهادهای امداد رسان در اوایل ماه دسامبر، ۱۹ سازمان از همکاران برنامه جهانی غذا ناگزیر شده اند فعالیت‌های خود را تعطیل کنند.

براساس ارزیابی سازمان ملل تحت تاثیر این ممنوعیت فعالیت ۱۱۵ درمانگاه سیار متوقف شده و در نتیجه بیش از۸۰ هزار کودک، زن باردار و زنانی که شیر می دهند از خدمات بهداشتی محروم شده اند. دربرخی از مناطق توزیع کمک تغذیه رایگان بین دانش آموزان متوقف شده و آموزش کادر درمانی و بهزیستی که حدود ۴۰ هزار نفر از آنها را زنان تشکیل می دادند تعلیق شده است.

مسئولان سازمان‌های امدادرسان هشدار می دهند که در فقدان امکانات درمانی و دارو، سوءتغذیه و گرسنگی طولانی مدت هر بیماری ساده‌ای می تواند به یک خطر جدی برای سلامتی تبدیل شود.